Zoekwoorden bepalen en gebruiken

15 september 2021

Wat zijn zoekwoorden

Bent u op zoek naar bepaalde informatie, dan openen we tegenwoordig snel Google. Vervolgens typen we één of enkele woorden, zodat Google ons de meest relevante websites toont. De woorden waarmee we in Google zoeken, noemen we zoekwoorden of zoektermen.  Binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) spreken we over keywords.

Zoekmachine optimalisatie en zoekwoord onderzoek

Heeft u een website of webshop, dan wilt u natuurlijk ook graag met uw website weergegeven worden op de zoekresultatenpagina van zoekmachines . Binnen de internetmarketing noemen we dit de SERP. Deze afkorting staat voor Search Engine Results Page.  Een vermelding op de eerste pagina van de zoekresultatenpagina kunt u bereiken door toegevoegde waarde te hebben voor het wereldwijde web. U heeft deze toegevoegde waarde als u unieke en relevante informatie (content) publiceert. Dit kan bijvoorbeeld met een blog. In mijn column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 2 Content” beschrijf ik waaraan u moet denken bij zoekmachine optimalisatie.

Bij het schrijven van een blog is het dus belangrijk dat u uw teksten meerwaarde hebben voor de lezers. Voordat u begint met het schrijven van uw tekst, is het verstandig dat u eerst zoekwoord onderzoek uitvoert. Hiervoor zijn diverse tools, waaronder ik meer schrijf in mijn column zoekwoordonderzoek.

Gerelateerde zoekopdrachten

Als u onderzoekt met welke woorden mensen bepaalde informatie zoeken, dan is het ook handig dat u in bijvoorbeeld Google kijkt op welke bijpassende termen of onderwerpen mensen ook zoeken. Binnen Google wordt dit aangegeven onder het kopje gerelateerde zoekopdrachten. Zoek ik bijvoorbeeld in Google informatie over het WordPress thema Divi en type is enkel het zoekwoord “Divi”, dan toont Google de volgende gerelateerde zoekopdrachten.

gerelateerde zoekopdrachten google

Veelgestelde vragen

Als u in Google een zoekwoord of vraag intypt, dan toont Google ook een lijstje met relevante veelgestelde vragen. Dit noemen we ook wel FAQ, wat Frequently Asked Questions betekent. Bij uw zoekwoord onderzoek is het ook belangrijk dat u deze veelgestelde vragen meeneemt in uw onderzoek. Hieronder een voorbeeld van de veelgestelde vragen die Google toont bij het zoekwoord “Divi”.

veelgestelde vragen google

Als u een blog schrijft over een bepaald onderwerp, dan kunt u aan deze blog ook veelgestelde vragen koppelen. U kunt dit doen door aan deze blog structured data te koppelen. Door het koppelen van een veelgestelde vraag en het antwoord hierop, vergroot u de kans dat uw pagina of bericht ook getoont wordt op de zoekresultatenpagina.

Het zoekwoord toepassen

Nadat u uitgebreid zoekwoord onderzoek heeft gedaan, gaat u uw blog, pagina of bericht schrijven. Het is daarbij belangrijk dat u het zoekwoord en gerelateerde zoekwoorden meerdere keren op uw pagina gebruikt. Hierbij kunt u denken aan:

  • Komt het belangrijkste zoekwoord terug aan het begin van de pagina titel (H1 kop)?
  • Heeft u één of meerdere H2 koppen met daarin de gerelateerde zoekwoorden verwerkt?
  • Komt het zoekwoord terug in de eerste alinea van de tekst?
  • Bevat de pagina links naar artikelen, waarbij het zoekwoord voorkomt in de tekst van de link (anchortekst)?
  • Komt het zoekwoord voor in de title tag en de metadescription van de pagina?

 

meta titel en meta description

Voorkom keyword stuffing

Het is verstandig dat u bij het ontwerpen van uw pagina’s en berichten de kwaliteitsrichtlijnen van Google hanteert. Eén van deze richtlijnen is het onjuist toepassen van zoekwoorden in uw teksten. Het overmatig toepassen van een zoekwoord op een pagina of bericht noemen we keyword stuffing. Hier houdt Google niet van en dit valt onder blackhat seo. U kunt hiervoor een penalty krijgen of Google zal uw pagina niet meer tonen op de zoekresultatenpagina.

Wat is dan de juiste zoekwoorddichtheid?

Het aantal keren dat u een bepaald zoekwoord op een pagina gebruikt drukken we uit in de zoekwoorddichtheid. Binnen de internetmarketing spreken we over keyword density.  Bevat een pagina bijvoorbeeld 1.000 woorden en gebruikt u het zoekwoord bijvoorbeeld 20 keer, dan is de zoekwoorddichtheid 20/1000 = 2%. Voorkom keyword stuffing door een zoekwoorddichtheid te hanteren van 0,5% tot 3%.

Maak geen gebruik van verborgen teksten

Sommige website eigenaren proberen hoog in de zoekresultaten van zoekmachines te komen, door gebruik te maken van verborgen teksten (hidden text). Zij schrijven dan teksten die dezelfde kleur hebben als de achtergrond van de pagina. Hierdoor ziet de website bezoeker deze teksten niet, maar zoekmachines wel. Deze teksten zijn vaak een opsomming van zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden en hebben slechts als doel om de crawlers van de zoekmachines te beinvloeden. Het toepassen van verborgen teksten valt onder blackhat seo.

hidden text en keyword stuffing

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Gebruiken we weinig zoekwoorden met een hoge relevantie, dan spreken we over short tail. U wilt dan gevonden worden op één zoekwoord met een hoog zoekvolume en waarschijnlijk daardoor ook veel concurrentie. Veel websites zijn voor dit enkele zoekwoord geïndexeerd door zoekmachines en de zoekmachines dient dus uit al deze websites een top te rangschikken. De kans dat u website hier dan tussen zit is kleiner. Een voorbeeld hiervan is het short tail zoekwoord “schoenen”. Circa 30% van alle zoekopdrachten bestaat uit 1 zoekwoord of een combinatie van 2 zoekwoorden.

Wat zijn long tail zoekwoorden of zoekwoordcombinatie?

Wilt u op bijvoorbeeld de zoekwoorden “rode schoenen” gevonden worden, dan is de zoekwoordcombinatie al wat langer. Op hoe meer zoekwoorden u gevonden wilt worden, des te langer wordt hetgeen er ingetypt moet worden in de zoekmachine. We spreken dan over een long tail. Circa 70% van alle zoekopdrachten bestaat uit een long tail zoekwoordcombinatie.

Waarom long tail zoekwoorden gebruiken?

Bij het gebruik van een long tail zoekwoordcombinatie zal het zoekvolume en de concurrentie over het algemeen lager zijn dan bij short tail zoekwoordcombinaties. De kans dat op een bepaalde pagina exact al deze zoekwoorden gebruikt worden is namelijk kleiner. De kans dat iemand al deze zoekwoorden gebruikt is echter ook kleiner.

De kans op een succesvolle conversie bij een long tail zoekwoordcombinatie is echter hoger dan bij een short tail. Iemand die een long tail zoekwoordcombinatie gebruikt in een zoekmachine weet vaak al heel specifiek wat hij wil kopen. Hij zoekt dan specifiek op een bepaald onderwerp, zoals bijvoorbeeld “rode sneakers nike heren”. Als deze bezoeker op uw website terecht komt, dan is de kans op conversie een stuk groter. De zoekintentie van deze persoon is dan vaak het overgaan tot het kopen (conversie) van deze sneakers.

Wat betekent conversie?

Met conversie wordt bedoeld dat de bezoeker op jouw website iets doet dat je graag wilt dat hij doet. Bijvoorbeeld zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een offerte opvragen of een product bij je kopen.

Gerelateerde berichten

Website zoekmachine optimalisatie – Deel 3: Autoriteit

Bij SEO hebben we het vaak over de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie. De eerste pijler Technische SEO en de tweede pijler Content gaan vooral aan de derde pijler Autoriteit.Inhoud: Off-page en off-site SEO Wat is een autoriteit website? Het beoordelen van uw...

Lees meer

Website zoekmachine optimalisatie – Deel 2: Inhoud (content)

De tweede vorm van on-page zoekmachine optimalisatie is inhoud (content). Onder content verstaan we alle vormen van informatie  die u deelt via uw website, zoals teksten, afbeeldingen, video's, audio of documenten die gedownload kunnen worden. Content moet voldoen aan...

Lees meer

De 3 pijlers voor zoekmachine optimalisatie

Inhoud: Hoe kunt u invloed uitoefenen op de postiie van uw website bij zoekmachines? On-page en off-page SEO De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie (SEO) Hoe kunt u invloed uitoefenen op de positie van uw website bij zoekmachines? Hoe kunt u invloed uitoefenen...

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This