De 3 pijlers voor zoekmachine optimalisatie

4 augustus 2021

Hoe kunt u invloed uitoefenen op de positie van uw website bij zoekmachines?

Hoe kunt u invloed uitoefenen op de positie van uw website bij zoekmachines

Er is een aantal factoren waarmee u invloed heeft op uw positie binnen de zoekresultatenpagina van zoekmachines. In vakjargon noemen we de zoekresultatenpagina van een zoekmachine SERP. Deze afkorting betekent Search Engine Result Page. Deze factoren zullen regelmatig terugkomen in de verschillende artikelen van de gratis cursus zoekmachine optimalisatie. Binnen de online marketing hebben we deze factoren ondergebracht in drie pijlers:

  1. Technische aspecten van uw WordPress Website, dit noemen we technische SEO
  2. De inhoud van uw website, dit noemen we de content
  3. De autoriteit van de website

 

On-page & Off-page SEO

Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan gebruiken we hierbij ook regelmatig de termen on-page SEO en off-page SEO.

Wat is on-page SEO?

Als we spreken over on-page SEO, dan hebben we het over zoekmachine optimalisatie binnen uw website of webshop. U heeft hier direct invloed op. Hier vallen de pijler techniek en de pijler content onder.

Wat is off-page SEO?

Off-page SEO zijn alle activiteiten die plaatsvinden buiten uw website. Hier valt de pijler autoriteit onder.

De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie (SEO)

1. Technische SEO

De eerste pijler van zoekmachine optimalisatie is techniek. U kunt op verschillende manieren invloed uitoefen op de technische aspecten van SEO. Dit start al met waar u uw website onderbrengt. Voor welke webhosting provider kiest u? Als we het hebben over technische SEO, dan zijn de volgende onderdelen belangrijk:

  • Laadtijd van de website
  • Website beveiliging doormiddel van een SSL-certificaat
  • Duidelijke website structuur
  • Gebruikmaken van een sitemap
  • Gebruikmaken van het bestand Robots.txt
  • Gebruiksvriendelijke url’s
  • Mobielvriendelijke website door gebruik te maken van een responsive design.
  • Gebruik maken van breadcrumbs of broodkruimels
  • Het voorkomen van duplicate content
  • Maak gebruik van redirects
  • Maak gebruik van structured data

Ik heb de bovenstaande onderdelen uitgebreid beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 1: Technische SEO“.

2. Inhoud (Content)

De tweede pijler van zoekmachine optimalistie en on-page SEO is content. Onder content verstaan we alle vormen van informatie die u deelt via uw website. Dit is dus tekst, afbeeldingen, video’s, audio of documenten die gedownload kunnen worden. Als we het hebben over content, dan zijn de volgende onderdelen belangrijk:

  • Content moet relevant zijn
  • Content moet iets toevoegen aan het wereldwijde web
  • Teksten moeten leesbaar zijn
  • Maak gebruik van een duidelijke en korte meta-titel en meta-omschrijving
  • Maak gebruik van duidelijke koppen met behulp van headers
  • Gebruik geen links naar onveiligde domeinen
  • Voorkom gebroken links
  • Gebruik afbeeldingen en video’s voor het verrijken van uw content
  • Gebruikt alt-attributen bij afbeeldingen
  • Gebruik geen afbeeldingen groter dan 1 mbo
  • Maak gebruik van zoekwoordonderzoek en zoekwoorden.

De onderdelen van de tweede pijler content staan uitgebreid beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 2: Inhoud (Content)“.

3. Autoriteit

De derde pijler van zoekmachine optimalisatie, autoriteit, valt onder off-page SEO. Off-site optimalisatie is het gedeelte van zoekmachineoptimalisatie dat buiten je website plaatsvindt. Bij het opbouwen van autoriteit zijn de volgende onderdelen van belang:

  • Inkomende links (backlinks)
  • Populariteit
  • Vertrouwen
  • Social media
  • Blogs
  • Domein autoriteit (DA), Domein rating (DR) en Pagina autoriteit (PA)

De verschillende onderdelen van de derde SEO pijler autoriteit worden beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 3: Autoriteit“.

Het volgende onderdeel van de cursus zoekmachine optimalisatie is de uitgebreide toelichting van de eerste pijler technische SEO.

Tijdens de zomer van 2023 is extreem veel en lang regen gevallen. De mensen die naast mij op het moestuincomplex zitten hebben phytophthora infestans in de aardappels. Op Facebook zie je in moestuingroepen veel berichten langskomen dat mensen phytophthora infestans in de tomatenplanten hebben gekregen. Spannend allemaal. Tot nu toe zijn er bij mij geen tomatenplanten aangetast. Preventief haal ik wel het onderste blad weg.

Video-opname van de resistente tomatenplanten 17 augustus 2023.

Van de verschillende resistente tomatenrassen heb ik op 17 augustus 2023 foto’s genomen. Hieronder kunt u zien hoe elk tomatenras er in deze natte zomer eruit ziet.

Tomaat Honey Moon F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Honey Moon F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat honey moon f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat honey moon f1 resistent tegen phytophthora infestans 2
tomaat honey moon f1 resistent tegen phytophthora infestans 3

Tomaat Vivagrande F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Vivagrande F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat vivagrande f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat vivagrande f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Fantasio F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Fantasio F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat fantasio f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat fantasio f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Cristal F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Cristal F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat cristal f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat cristal f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Crimsom Crush F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Crimsom Crush F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat crimson crush f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat crimson crush f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Rondobella F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Rondobella F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat rondobella f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat rondobella f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Mountain Merit F1

In de moestuin staan 5 tomatenplanten van het ras tomaat Mountain Merit F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat mountain merit f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat mountain merit f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Fandango F1

In de moestuin staan 8 tomatenplanten van het ras tomaat FandangoF1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat fandango f1 resistent tegen phytophthora infestans
tomaat fandango f1 resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Mount Magic F1

In de moestuin staan 9 tomatenplanten van het ras tomaat  Mount Magic F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat mount magic resistent tegen phytophthora infestans
tomaat mount magic resistent tegen phytophthora infestans 2

Tomaat Defiant F1

In de moestuin staan 8 tomatenplanten van het ras tomaat Defiant F1. Geen enkele plant is op 17 augustus 2023 aangetast met de waterschimmel phytophthora infestans.

tomaat defiant resistent tegen phytophthora infestans
tomaat defiant resistent tegen phytophthora infestans 2

Gerelateerde berichten

Behoefte en koopmotieven klant bepalen

Waarom wil een (potentiële) klant een bepaald product kopen of een dienst afnemen? Wat voor koopmotief heeft een consument? De behoefte van een klant kan onstaan door verschillende redenen. Welke motieven en redenen hierbij mogelijk zijn, beschrijf ik...

Lees meer

Usability onderzoek

Hoe ervaren uw klanten uw website. Sluiten hun verwachtingen aan bij de pagina’s die ze te zien krijgen? Om er voor te zorgen dat de verwachtingen van uw doelgroep aansluiten bij uw website of webshop, is het verstandig om regelmatig uw website te testen op gebruiksvriendelijkheid.

Lees meer

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This