Hoe kunt u invloed uitoefenen op de positie van uw website bij zoekmachines?
Hoe kunt u invloed uitoefenen op de positie van uw website bij zoekmachines
Er is een aantal factoren waarmee u invloed heeft op uw positie binnen de zoekresultatenpagina van zoekmachines. In vakjargon noemen we de zoekresultatenpagina van een zoekmachine SERP. Deze afkorting betekent Search Engine Result Page. Deze factoren zullen regelmatig terugkomen in de verschillende artikelen van de gratis cursus zoekmachine optimalisatie. Binnen de online marketing hebben we deze factoren ondergebracht in drie pijlers:
- Technische aspecten van uw WordPress Website, dit noemen we technische SEO
- De inhoud van uw website, dit noemen we de content
- De autoriteit van de website
On-page & Off-page SEO
Als we het hebben over zoekmachine optimalisatie, dan gebruiken we hierbij ook regelmatig de termen on-page SEO en off-page SEO.
Wat is on-page SEO?
Als we spreken over on-page SEO, dan hebben we het over zoekmachine optimalisatie binnen uw website of webshop. U heeft hier direct invloed op. Hier vallen de pijler techniek en de pijler content onder.
Wat is off-page SEO?
Off-page SEO zijn alle activiteiten die plaatsvinden buiten uw website. Hier valt de pijler autoriteit onder.
De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie (SEO)
1. Technische SEO
De eerste pijler van zoekmachine optimalisatie is techniek. U kunt op verschillende manieren invloed uitoefen op de technische aspecten van SEO. Dit start al met waar u uw website onderbrengt. Voor welke webhosting provider kiest u? Als we het hebben over technische SEO, dan zijn de volgende onderdelen belangrijk:
- Laadtijd van de website
- Website beveiliging doormiddel van een SSL-certificaat
- Duidelijke website structuur
- Gebruikmaken van een sitemap
- Gebruikmaken van het bestand Robots.txt
- Gebruiksvriendelijke url’s
- Mobielvriendelijke website door gebruik te maken van een responsive design.
- Gebruik maken van breadcrumbs of broodkruimels
- Het voorkomen van duplicate content
- Maak gebruik van redirects
- Maak gebruik van structured data
Ik heb de bovenstaande onderdelen uitgebreid beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 1: Technische SEO“.
2. Inhoud (Content)
De tweede pijler van zoekmachine optimalistie en on-page SEO is content. Onder content verstaan we alle vormen van informatie die u deelt via uw website. Dit is dus tekst, afbeeldingen, video’s, audio of documenten die gedownload kunnen worden. Als we het hebben over content, dan zijn de volgende onderdelen belangrijk:
- Content moet relevant zijn
- Content moet iets toevoegen aan het wereldwijde web
- Teksten moeten leesbaar zijn
- Maak gebruik van een duidelijke en korte meta-titel en meta-omschrijving
- Maak gebruik van duidelijke koppen met behulp van headers
- Gebruik geen links naar onveiligde domeinen
- Voorkom gebroken links
- Gebruik afbeeldingen en video’s voor het verrijken van uw content
- Gebruikt alt-attributen bij afbeeldingen
- Gebruik geen afbeeldingen groter dan 1 mbo
- Maak gebruik van zoekwoordonderzoek en zoekwoorden.
De onderdelen van de tweede pijler content staan uitgebreid beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 2: Inhoud (Content)“.
3. Autoriteit
De derde pijler van zoekmachine optimalisatie, autoriteit, valt onder off-page SEO. Off-site optimalisatie is het gedeelte van zoekmachineoptimalisatie dat buiten je website plaatsvindt. Bij het opbouwen van autoriteit zijn de volgende onderdelen van belang:
- Inkomende links (backlinks)
- Populariteit
- Vertrouwen
- Social media
- Blogs
- Domein autoriteit (DA), Domein rating (DR) en Pagina autoriteit (PA)
De verschillende onderdelen van de derde SEO pijler autoriteit worden beschreven in de column “Website zoekmachine optimalisatie – deel 3: Autoriteit“.
Het volgende onderdeel van de cursus zoekmachine optimalisatie is de uitgebreide toelichting van de eerste pijler technische SEO.