Behoefte en koopmotieven klant bepalen

26 mei 2022

Waarom wil een (potentiële) klant een bepaald product kopen of een dienst afnemen? Wat voor koopmotief heeft een consument? De behoefte van een klant kan onstaan door verschillende redenen. Welke motieven en redenen hierbij mogelijk zijn, beschrijf ik hieronder. 

Koopmotieven ontstaan uit lichamelijke en psychische behoeften

Mensen hebben verschillende koopmotieven. Met een koopwensenonderzoek kun je erachter komen welke behoefte er bij klanten leven. Elk koopmotief is samengesteld uit lichamelijke en psychische behoeften.

  • Lichamelijke behoeften (primaire behoeften)
    Eten, drinken, onderdak, kleding, lichaamsverzorging en lichamelijke ontspanning.
  • Psychische behoeften
    Veiligheid, geborgenheid, waardering en zelfontplooiing.

 

De behoefte piramide van Maslow

Bij het in kaart brengen van de behoeften van klanten, kunnen we ook gebruik maken van de behoefte piramide van Maslow. De behoefte piramide van Maslow heeft de volgende hiërarchie:

behoefte piramide van maslow 429 x 500

Behoeftte om te overleven

De eerste groep bestaat vooral uit de puur lichamelijke basisbehoefte zoals slaap, eten en drinken, ontlasting, lichamelijke gezondheid en seks.

Behoefte aan veiligheid en zekerheid

Nadat voldaan is aan de basisbehoefte gaat men op zoek naar veiligheid om te kunnen overleven. Gezondheid, een baan (financieel) en een woning om in te wonen zijn goede voorbeelden hiervan. Mensen kopen vaak merkartikelen, want deze geven de consument het gevoel van zekerheid en veiligheid.

Behoefte aan sociaal contact

Maar zodra men aan zowel de basisbehoefte als aan veiligheid voldoet, gaat men op zoek naar meer. Mensen willen dan geborgenheid, vriendschap, liefde en familie. De behoefte aan geborgenheid wordt ook de sociale behoefte genoemd.

Behoefte aan Zelfvertrouwen

Op dit punt heeft een mens een plaats binnen de wereld gevonden om te overleven. Het voldoet aan de basisbehoefte, veiligheid en er is ook een groep mensen om dit mee te kunnen delen. Maar nog is het niet genoeg. Nu is de mens op zoek naar respect, erkenning en waardering van zowel derden maar ook jezelf. Voorbeelden zijn ervaring, status, erkenning en zelfvertrouwen.

Behoefte aan zelfverwezenlijking

Bij het laatste niveau gaat het over het benutten van je eigen potentieel. Alles bereiken wat je kan! Ontwikkelen van persoonlijkheid, de wereld, het milieu maar bijvoorbeeld ook je eigen creatieve ambities.

Andere manieren om behoefte in te delen

We kunnen behoefte ook nog onder verdelen in de volgende categorieën:

  1. Needs & wants
  2. Latente & manifeste behoeften
  3. Rationele & emotionele behoeften
  4. Generieke & specifieke behoeften

Need & wants

Needs zijn de primaire lichamelijke en geestelijke basisbehoefte, zoals eten, drinken, seks. Uit deze Needs komen Wants voort. Deze wants zijn de behoeften die volgens bepaalde sociaal-culturele achtergrond worden ingevuld. De invulling voor voedsel zal in een derde wereld land anders zijn dan in West-Europa.

Latente & manifeste behoeften

Latente behoeften zijn onbewuste behoefte, waarvan niet duidelijk is dat iemand die heeft. Bij een manifeste behoefte is juist duidelijk dat iemand deze heeft. Iemand heeft bijvoorbeeld zin in chocola en koopt daarom een chocoladereep.

Rationele & emotionele behoeften

Bij het invullen van een rationele behoefte heeft iemand bewust nagedacht over deze aankoop. Iemand kan ook zijn emoties volgen bij een aankoop. Zo wil een meisje een K3 schoolagenda in plaats van een algemene schoolagenda.

Generieke & specifieke behoeften

Bij een generieke behoefte wil je een bepaald product in het algemeen. Je wilt bijvoorbeeld een fiets kopen en hebt geen specifieke wensen. Hij moet rijden. Als je echter een racefiets wilt hebben van een bepaald merk met een bepaald aantal versnellingen, dan heb je een specifieke behoefte

Bepalen koopgedrag potientiële klant

Zodra u de behoefte van de potentiële klant in kaart heeft gebracht, is het verstandig om te kijken naar het koopgedrag van de klant.

Gerelateerde berichten

Usability onderzoek

Hoe ervaren uw klanten uw website. Sluiten hun verwachtingen aan bij de pagina’s die ze te zien krijgen? Om er voor te zorgen dat de verwachtingen van uw doelgroep aansluiten bij uw website of webshop, is het verstandig om regelmatig uw website te testen op gebruiksvriendelijkheid.

Lees meer

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This