Ontwerp uw online marketingstrategie

22 september 2021

Gaat u een eigen onderneming starten en uw producten via een eigen webshop verkopen?  Voordat u deze webshop kunt maken, zal u eerst duidelijk in beeld moeten hebben wat u gaat doen.

Het ontwerpen van de online marketingstrategie

Voordat u een eigen online webshop kunt maken, gaat u eerst nadenken over verschillende onderwerpen. Door goed over deze onderwerpen na te denken en antwoord te geven op de onderstaande vragen, zal voor u duidelijk worden hoe uw webshop eruit gaat zien en welke producten u gaat verkopen. Op basis van uw online marketingstrategie start u vervolgens met het ontwerpen van uw webshop.

Breng uw (online) organisatie in kaart

  1. Vanuit welk probleem is uw organisatie ontstaan?
  2. Op welke wijze lost uw organisatie dit probleem op?
  3. Met welke producten of diensten wordt dit gerealiseerd?

Op welke manier is uw organisatie onderscheidend en opzichte van de concurrentie?

 

SWOT-Analyse:

  1. Wat zijn de sterken en zwakten van uw organisatie (intern)?
  2. Wat zijn de kansen en bedreigingen voor uw organisatie (extern)?

Meer informatie over SWOT-Analyse.

 

Unique Selling Point:

Wat zijn uw unieke verkoopargumenten? Dit noemen we Unique Selling Point (USP). Een bezoeker zal bij u het product kopen, omdat uw website qua mogelijkheden of service bijvoorbeeld onderscheidend is van de concurrentie. Hieronder enkele voorbeelden van USP’s:

  • Aanvink-optie om het product te laten inpakken als cadeau.
  • Mogelijkheid tot het verlengen van de garantie (bijkopen bij aankoop).
  • Telefonische helpdesk ter ondersteuning en keuzehulp bij aankopen.
  • De mogelijkheid van flexibele bezorging.
  • Op de productpagina is ook een digitale handleiding te downloaden en staat een reviewvideo of demonstratievideo.

Unique Buying Reason (UBR)

Wat is de Unique Buying Reason (UBR) van uw klant? Wat maakt u dus echt uniek ten opzichte van de concurrenten. Bij voldoende unique buyers reasons bent u onderscheidend (servicedistributie) en hoeft u minder te concurreren op de prijs (prijsdistributie). 

Breng uw communicatiemiddelen in kaart

  1. Hoe gaat u communiceren met uw klanten?
  2. Maakt u nog gebruik van fysieke communicatiemiddelen? Zo ja, welke?
  3. Gaat u gebruik maken van social media? Zo ja, welke en waarom deze?
  4. Maakt u alleen gebruik van een webshop (clicks) of heeft u ook een winkel (bricks)?

Het uitvoeren van een doelgroep onderzoek​

  1. Wie is uw doelgroep?​
  2. Waar bevindt uw doelgroep zich online?​
  3. Hoe kunt u het beste met uw doelgroep communiceren?​
  4. Op welke tijden kunt u het beste met uw doelgroep communiceren?

Het segmenteren van uw doelgroep op basis van segmentatiecriteria.

U gaat nu in kaart brengen wat het klantprofiel van uw doelgroep is. Dit noemen we ook wel het klant persona. U kunt dit uitschrijven, maar u kunt er ook voor kiezen om dit te verwerken in een moodboard of persona kaart.

Demografische criteria:
Leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling, burgerlijke staat, afkomst, cultuur, religie

Grafische criteria:
Land, regio, stad, klimaat

Sociaal-economische criteria:
Inkomen, beroep, opleiding, sociale klasse

Psychografische criteria:
Levensstijl, hobby’s, interesses

Gedrag:
Loyaliteit, mate van gebruik, koopfrequentie

 

Beschrijving van bezoekersprofielen

U heeft hiervoor bij het bepalen van uw doelgroepen gebruikt gemaakt van segmentatie. U gaat nu nog meer kijken naar de specifieke kenmerken van uw klanten. Dit doet u met behulp van microsegmentatie.

Microsegmentatie

Met behulp van microsegmentatie brengt u in kaart welke verschillende soorten bezoekersprofielen uw klanten kunnen hebben. Het bezoekersprofiel is het gedrag dat uw bezoeker op de website vertoont. We kennen de volgende bezoekersprofielen:

  1. De informatie zoeker:
    De informatie zoeker zoekt een product wat voldoet aan zijn wensen.
  2. De specialist:
    De specialist wil informatie over allerlei specifieke details
  3. De koper:
    De koper wil weten wat de prijs is en of het product op voorraad is.

Bezoekerprofielen en de inhoud van uw website

Zodra u in kaart heeft gebracht welke bezoekersprofielen uw (potentiële) klanten hebben, kunt u de inhoud van uw website hierop aanpassen:

  1. De informatie zoeker:
    Omdat de informatie zoeker op zoek is naar een specifiek product, kunt u voor dit bezoekersprofiel handige filteropties bij de producten tonen.
  2. De specialist:
    De specialist wil vooral de specificaties van producten weten. U helpt dit bezoekersprofiel bijvoorbeeld met een tabblad “uitgebreide product specificaties”.
  3. De koper:
    Voor de koper is het belangrijk dat deze snel inzicht heeft in de prijs van het product en of het op voorraad is. Voor dit bezoekersprofiel is het dan ook belangrijk dat de klant binnen 3 klikken het product kan bestellen.

Voor zowel het bezoekersprofiel informatie zoeker als specialist is het publiceren van producttesten ook aantrekkelijk. In deze testen worden producten vergelijken en komen de specificaties ook tot uitting. Deze blogs zijn daarnaast belangrijk voor uw positie op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. U creëert hiermee namelijk unieke een aantrekkelijke content, wat een positief resultaat heeft op uw ranking bij zoekmachines. Ontstaan er ook nog backlinks naar deze blogs vanuit andere websites, dan zal de pagerating ook toenemen.

Beschrijving van uw online marketingmix

Voordat u start met uw onderneming, kan het ook handig zijn om na te denken over de verschillende onderdelen van uw marketingmix. Hieronder enkele aandachtspunten:

Product

  • Heeft u doelgroep behoefte aan een breed of diep assortiment?
  • Heeft uw doelgroep behoefte aan een diep assortiment, gaat u dan voor productspecialisatie?
  • Heeft uw doelgroep behoefte aan een breed assortiment, gaat u dan voor klantspecialisatie?

Prijs

  • Hoe verhoudt uw prijs zich ten opzichte van uw concurrentie.
  • Wat is uw brutomarge en waarom hanteert u deze marge.

 Presentatie

  • Welk imago wilt u met uw webshop uitstralen? Heeft u dure producten met veel service en een luxe uitstraling of verkoopt u goedkopere, eenvoudige producten ( B- en C-merken) met een hoge omzetsnelheid?
  • Komt de layout en het kleurgebruik overeen met het imago wat u wilt uitstralen?
  • Kan de klant binnen de webwinkel ook filteren op merk, assortimentsgroep, artikelgroep, artikelsoort en artikelvariëteit?
  • Is de productpagina binnen 3 klikken te bereiken.

Hoe ziet je productpagina eruit

  • Zijn er voldoende duidelijke foto’s.
  • Nodigt de productpagina uit tot aankopen.
  • Is de korte omschrijving direct in het scherm zichtbaar.
  • Zijn de Unique Buyers Reasons ook zichtbaar op de productpagina.

 

Promotie

  • Beschikt een productpagina ook over reviews.
  • Beschikt een productpagina ook over social follow icons.
  • Beschikt de webshop over een call-to-action button met acties.

Plaats

  • Is er alleen sprake van een webwinkel of is er ook een fysieke winkel?
  • Aan welke regio’s levert u?
  • Als u aan het buitenland levert, bent u op de hoogte van de internationale btw regels?
  • Wat zijn de verzendkosten per land en zijn deze ook goed ingevoerd in WooCommerce.
  • Rekent u over de verzendkosten ook wel btw?

Personeel

  • Hoe ziet je personeelsbestand eruit. Doet u het alleen of heeft u ook mensen in dienst.
  • Over welke kennis moet het personeel allemaal beschikken met betrekking tot het beheren van de website/webshop.

Concurrentie analyse

Concurrentie:
Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?

Assortiment:
Welke producten of diensten bieden ze aan?

Prijzen:
Wat voor prijzen of kortingen hanteren ze?

Onderscheidend vermogen:
Waarom zal iemand juist bij deze concurrent iets kopen?

Afnemers:
Op welke doelgroep richt de concurrent zich?

Marketing:
Wat doet de concurrentie aan marketing?

Service:
Heeft de concurrentie speciale garanties?
Heeft de concurrentie speciale acties?
Is de concurrentie goed bereikbaar en hoe?

Locatie:
Heeft de concurrentie ook een fysieke winkel? Zo ja, waar?

Bepaal u positie door middel van een positioneringsmatrix:

positioneringsmatrix voorbeeld

Zoekwoord onderzoek

  1. Met welke woorden zoekt uw doelgroep naar uw producten of diensten?
  2. Wat zijn eventuele gerelateerde zoekopdrachten?
  3. Welke websites worden op de zoekresultatenpagina weergegeven bij deze zoekwoorden?
  4. Kunt u concurreren op deze zoekwoorden of kunt u beter andere zoekwoord combinaties gebruiken?
  5. Maakt u gebruik van short-tail of long-tail zoekwoorden?

Financiële begroting

U maakt een realistische overzicht van de geschatte kosten, uren en geschatte opbrengst (omzet) in de vorm van een budget.

Directe kosten

Dit zijn de inkoopkosten van uw producten en de aanverwante kosten, zoals verzendkosten en kosten voor verpakken van verzendingen. 

Indirecte kosten

Dit zijn kosten die niet niet direct gekoppeld zijn aan de producten. U kunt hierbij denken aan kosten voor hosting van de website, jaarlijkse domeinkosten, kosten voor uw CMS, kosten voor plugins, marketingkosten, administratiekosten, personeelskosten. 

Verwachte omzet

U maakt een prognose van de verwachte omzet. Hoeveel producten verwacht u te gaan verkopen? 

Branding: Tone of voice, logo, typografie en kleurgebruik

Tone of voice:
Hoe communiceert u met uw klanten? Formeel of informeel? Grappig of serieus? Commercieel of informatief? Technisch of laagdrempelig?

Merkidentiteit:
Wat voor een logo gebruikt u. Een beeldlogo, tekstlogo of een combi?
Met behulp van een grafisch programma als Adobe illustrator of Canva.com kunt u een logo ontwerpen. Hierbij kunt gebruik maken van bijvoorbeeld gratis vectorafbeeldingen, welke u dan combineert met tekst. Meer informatie over raster en vectorafbeeldingen. U ontwerpt nu een logo en favicon.

Typografie:
Welk lettertypes gebruikt u in uw communicatie? Bij webdesign spreken we over web fonts. Gebruik zo min mogelijk verschillende web fonts, aangezien deze allemaal geladen moeten worden en dus de snelheid van uw website beïnvloeden. Gebruik circa 1 – 3 fonts.

kleurgebruik:
U bepaalt het kleurenpallet van uw website.

beeld en tekst logo voorbeelden

Bepaal de basiskleuren van uw website:

Deze kleuren vormen de huisstijl van uw website en zijn dan ook dominant aanwezig. Met behulp van de volgende websites kunt u handig uw kleuren en de bijbehorende kleurcodes uitzoeken:

Met het kleurenwiel van Adobe heeft u verschillende mogelijkheden, zoals analoge kleuren, complementaire kleuren en samengestelde kleuren. Ook kunt u een afbeelding uploaden en toont Adobe bijpassende kleuren.

Met Colorion krijgt u de beschikking over vele kleurpaletten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in full color, material design en flatui design.

Bepaal de accentkleuren

Een accentkleur komt vaak dicht in de buurt van de basiskleur en is dan ook een ondersteunende kleur voor de basiskleur. Vaak gebruiken we twee accentkleuren, namelijk een donkere en een lichte accentkleur. Deze accentkleuren komen terug in verschillende elementen van de webpagina, zoals koppen en iconen.

basiskleur en accentkleuren

Hieronder enkele kleurenkaarten waarmee u ook uw basiskleuren en accentkleuren kunt bepalen:

kleurenpallet rood
kleurenpallet indigo
kleurenpallet groen blauw
kleurenpallet geel
kleurenpallet bruin
kleurenpallet roze
kleurenpallet blauw
kleurenpallet groen
kleurenpallet amber
kleurenpallet grijs
kleurenpallet paars
kleurenpallet lichtblauw
kleurenpallet lichtgroen
kleurenpallet oranje
kleurenpallet blauw grijs
kleurenpallet diep paars
kleurenpallet cyan
kleurenpallet lime
kleurenpallet diep oranje
kleuren zwart en wit

Bepaal de complementaire kleur

Als laatste kiest u een complementaire kleur. Dit is een kleur die goed opvalt en gebruikt wordt voor buttons en call-to-action. Complementaire kleuren liggen in de kleurencircel recht tegenover elkaar. Een complementaire kleur zal dan ook vaak tegenover uw basiskleur liggen.De kleur oranje en blauw zijn bijvoorbeeld complementair aan elkaar.

kleurenwiel 2

Bepalen van de grafische vormgeving

U tekent een mockup

Voor het ontwerpen van de website beginnen we eerst met het maken van een mockup van elke pagina. Een mockup is een eerste schets van de lay-out van een pagina. Met een mockup breng je in kaart wat er allemaal mogelijk is op de pagina.

mockup website

U ontwerpt een wire-frame

Nadat u een mockup van de pagina heeft gemaakt, gaat u deze omzetten in een wire-frame. In deze wire-frame werkt u meer details uit van de desbetreffende pagina. U bent dus nog niet de pagina werkelijk aan het maken.

wireframe website

Opmaken webpagina

Zodra een wire-frame klaar is, kunt u deze  (laten) beoordelen. Is deze naar wens, dan kunt u starten met het opmaken van uw webpagina.

Gerelateerde berichten

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Is uw pagina of bericht geoptimaliseerd voor SEO?

Is uw pagina geoptimaliseerd voor SEO? Gebruikt u maximaal 2 zoekwoorden? Gebruikt u gerelateerde zoekwoorden (LSI-keywords)? Gebruikt u veelgestelde vragen? Wat is de zoekwoord dichtheid? Hoe ziet de layout eruit? Komt de website betrouwbaar over?

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This