Is uw pagina of bericht geoptimaliseerd voor SEO?

22 september 2021

In de voorgaande columns heb ik beschreven waar u allemaal rekening mee kunt houden bij het optimaliseren van uw website voor zoekmachines.  In deze column beschrijf ik nogmaal de belangrijkste aandachtspunten bij het maken van een pagina of bericht in WordPress.

De juiste zoekwoorden

  • Heeft u per bericht of pagina maximaal één of twee zoekwoorden geselecteerd?
  • Maakt u gebruik van gerelateerde zoekwoorden (LSI Keywords), welke door Google zijn voorgesteld?
  • Maakt u gebruik van veelgestelde vragen (FAQ), welke door Google worden weergegeven?
  • Houdt u rekening met zoekwoord kannibalisatie (Keyword cannibalization) en gebruikt u niet teveel dezelfde zoekwoorden op verschillende pagina’s en berichten

Wilt u meer informatie over de juiste zoekwoorden gebruiken, gerelateerde zoekwoorden, Google veelgestelde vragen en zoekwoord kannibalisatie, lees dan de de column Zoekwoorden bepalen en gebruiken.

Gebruik van zoekwoorden

  • Hanteert u een zoekwoorddichtheid van 0,55 – 3%?
  • Komt het zoekwoord voor in de H1 kop?
  • Heeft u één of meerdere H2 of H3 koppen met daarin de gerelateerde zoekwoorden?
  • Komt het zoekwoord voor in de eerste alinea van de tekst
  • Zijn er interne links en backlinks naar deze pagina of bericht met het zoekwoord in de linktekst (anchortekst)?

Titel (Title tag)

  • Is er sprake van een aantrekkelijke tekst die de lezer verleidt om te klikken op de Title tag in de zoekmachine?
  • Maakt de title tag duidelijk waar de pagina of bericht over gaat?
  • Bestaat de title tag uit 50 – 60 tekens?
  • Komen er geen overbodige woorden voor in de title?
normale snippet

Meta omschrijving (Meta description)

  • Beschrijft de meta description waarover de pagina of het bericht gaat?
  • Komen de belangrijkste zoekwoorden en/of gerelateerde zoekwoorden minmimaal één keer terug in de metadescription?
  • Maakt u gebruik van de maximale lengte van de meta description? Deze is maximaal 300 tekens.
  • Sluit u de tekst van de meta descriprion af met een call-to-action?

Pagina layout

  • Is uw website responsive, zodat deze op zowel een desktop, tablet als mobiele telefoon goed wordt weergegeven?
  • Is er sprake van een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke layout? Voorkomt u het gebruik van onnodige elementen die uw pagina’s rommeling maken?
  • Gebruikt u tussen de verschillende secties/blokken voldoende witruimte?
  • Toont de sectie/ het blok welke direct zichtbaar in beeld is (boven de vouw) een samenvatting van de inhoud van de pagina? Weet de bezoeker van uw website binnen enkele seconden wat de belangrijkste content van de pagina is? Boven de vouw of above the fold is alle content die een bezoeker ziet zonder naar beneden te scrollen.
  • Gebruikt u niet teveel verschillende lettertypes (fonts)? Dit kan uw pagina namelijk onrustig maken en de bezoeker onnodig afleiden van uw unieke boodschap (USP’s).
  • Gebruik op uw startpagina geen sliders. Uit A/B testen blijkt dat veel webshops meer verkopen als er op de startpagina geen slider staat welke de bezoeker afleidt. Toon in plaats van deze slider afbeeldingen van de meest populaire productcategorieën. Hierdoor zal de Click Through Rate (CTR) vanaf de startpagina naar de landingspagina’s van deze productcategorieën aanzienlijk stijgen. De Click Through Rate is de verhouding tussen hoeveel keer iemand op een afbeelding of call-to-action heeft geklikt ten opzichte van hoeveel keer deze afbeelding of call-to-action werd weergegeven. Dit wordt uitgedrukt in een percentage.

Betrouwbaarheid website

Tegenwoordig zijn er steeds meer nep webshops die gebruik maken van malware en phishing software om uw financiële gegevens te achterhalen en te misbruiken. Het is dan ook belangrijk dat u de betrouwbaarheid van uw website controleert op de onderstaande punten. Dit geeft uw bezoekers meer vertrouwen en komt dan ook ten goede aan uw SEO:

  • Is het duidelijk wie er achter de website zit? Heeft u een pagina “Over ons” of “Wie zijn wij”?
  • Beschikt de website over een SSL-certificaat en is de verbinding dus beveiligd? Uw domeinnaam begint dan met https.
  • Kan de klant op meerdere manieren contact met u opnemen, waaronder telefonisch?
  • Staat er op de website vermeld wat het fysieke adres van uw onderneming is?
  • Vermeld uw website uw btw-nummer en KvK-nummer? Dit is overigens in Nederland verplicht.
  • Zijn uw algemene voorwaarden snel te vinden en begrijpelijk geschreven?
  • Toont uw website een winkelkeurmerk waar u lid van bent?
  • Beschikt uw website over recensies?
  • Heeft uw onderneming een Google Business account en staan hier recensies?
  • Kunnen uw klanten gebruik maken van veelgebruikte betaalmogelijkheden, waaronder achteraf betalen?
  • Voldoet uw onderneming aan alle wettelijke regels en handelt u hier ook naar?

 

Leesbaarheid

  • Gebruikt u niet te grote alinea’s? Maximaal 6 zinnen.
  • Gebruikt u niet te lange zinnen?
  • Sluit het taalgebruik (tone of voice) aan bij uw doelgroep?
  • Gebruikt u een actieve schrijfstijl? Woorden als zullen, kunnen, mogen  zo veel mogelijk vermijden.
  • Maakt u gebruik van opsommingstekens?
  • Komen er statistieken zoals cijfers, grafieken en feiten terug in de tekst?
  • Staan er geen taal- spellings- of typefouten in de tekst?
  • Wordt er geen onnodig gebruik gemaakt van vakjargon?

Illustraties

  • Beschikt de pagine of het bericht over voldoende illustraties in de vorm van afbeeldingen en video’s? Gebruik minimaal één illustratie.
  • Zijn afbeeldingen relevant en van goede kwaliteit?
  • Zijn afbeeldingen zoveel mogelijk uniek? Maakt u dus zo weinig mogelijk gebruik van gratis of betaalde stockfoto’s die ook voorkomen op andere websites.
  • Zijn de afbeeldingen voorzien van een alt-tag welke een juiste omschrijving geven van de afbeeldingen?
  • Is de alt-tag niet lagner dan 125 tekens?
  • Komt het zoekwoord voor in de bestandsnaam van de afbeeldingen?
  • Gebruikt u het juiste type afbeelding? De voorkeur gaat uit naar het WebP, omdat deze de laadtijd het minste beïnvloeden.
  • Zijn video’s eventueel voorzien van ondertiteling?

Scanbaarheid en structuur

  • Is de H1 kop een goede samenvatting van de inhoud van de pagina of het bericht?
  • Beschrijft de tekst boven de vouw de inhoud van de pagina?
  • Wordt er gebruik gemaakt van een inhoudsopgave?
  • Staat het belangrijkste deel van een alinea vooraan?
  • Zijn de belangrijkste woorden of begrippen vetgedrukt of onderstreept?
  • Maakt u gebruik van opsommingstekens?
  • Is er tussen de alinea’s wel voldoende witruimte?
  • Heeft een pagina of bericht minimaal 300 woorden om relevant gevonden te worden door zoekmachines? De voorkeur gaat uit naar minimaal 500 – 600 woorden.

Linkbuilding

De derde pilaar van zoekmachine optimalisatie is autoriteit. Hierbij maximaliseert u kwalitatieve interne en externe links.

  • Maakt u gebruik van een kruimelpad (breadcrumb), zodat lezers kunnen zien waar op de website ze zich bevinden?
  • Staan er op andere pagina’s en berichten interne links naar deze pagina of bericht met de juiste anchortekst?
  • Heeft u op deze pagina of bericht ook links opgenomen naar andere pagina’s of berichten?
  • Maakt u geen gebruik van linkteksten (anchorteksten) zoals ”klik hier” of ”lees meer”?
  • Bevat elke anchortekst het zoekwoord van de pagina waar u naar verwijst?
  • Is een tekstlink niet langer dan 5 tot 7 woorden?
  • Werken alle links (nog)?

Call-to-action (CTA)

  • Beschikt de pagina of het bericht eventueel over een call-to-action?
  • Beschikt de call-to-action over een uitdagende tekst die lezer verleidt tot het klikken?
  • Maakt u gebruik van call-to-action knoppen in plaats van linkjes?
  • Als er meerdere call-to-action knoppen op een pagina staan, wordt er dan visueel onderscheid gemaakt en is de belangrijkste CTA knop het meest opvallend?
  • Is het duidelijk welke call-to-action bij welke sectie/blok hoort?
  • Krijgt de bezoeker bij het klikken op een call-to-action wat hij verwacht? Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, een gratis e-book of het downloaden van materiaal?

Menu

  • Veranderen linkjes en menu-items van kleur al je met de muis erover gaat?
  • Staat het logo in de header?
  • Heeft een dropdown menu niet meer dan drie lagen?
  • Zitten er in het dropdown menu ook subkoppen?

Schema structures data

Beschikt de pagina of het bericht over schema structured data, zodat deze wordt weergeven op de zoekresultatenpagina van zoekmachines?

Gerelateerde berichten

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Ontwerp uw online marketingstrategie

Gaat u een eigen onderneming starten en uw producten via een eigen webshop verkopen?  Voordat u deze webshop kunt maken, zal u eerst duidelijk in beeld moeten hebben wat u gaat doen.Inhoud: Het ontwerpen van de online marketingstrategie Breng u (online) organisatie in...

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This