SEO en SEA

6 juli 2021

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Search Engine Optimization (SEO)

U wilt toch ook gevonden worden met uw webshop? Om dit te kunnen bereiken, is het belangrijk dat u aan zoekmachine optimalisatie doet. Zoekmachine optimalisatie noemen we ook wel SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Bij zoekmachine optimalisatie is het uitgangspunt dat u er alles aan doet om gratis zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te komen.

Adverteren bij zoekmachines (SEA)

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

Als u altijd bovenaan de resultaten wilt staan bij zoekmachines, dan kunt u er voor kiezen om te adverteren. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via Google Adwords. U betaalt dan een bepaald bedrag per klik. Het betalen voor advertenties, welke getoond worden op de resultatenpagina van zoekmachines noemen we Seach Engine Advertising (SEA).

Google display netwerk

Via Google kunt u ook adverteren bij de websites van zoekpartners en in het Google display netwerk. Hieronder ziet u een afbeelding van de website Nu.nl. Bij het adverteren via het Google display netwerk kunt u aangeven dat uw advertenties bij  bepaalde doelgroepen getoond worden. In dit geval zien we een advertentie van de Mediamarkt omdat ik onlangs via Google bij de mediamarkt zocht naar een bepaald product.

advertentie google display netwerk

Wat betekenen de termen SERP en Organische zoekresultaten?

Wat is SERP

Als u een zoekmachine als Google, Bing of DuckDuckGo gebruikt, dan krijgt u verschillende pagina’s met zoekresultaten. Deze pagina’s noemen we ook wel SERP, wat Search Engine Result Page betekent. Op de zoekmachine resultatenpagina’s zien we twee soorten resultaten, namelijk: 

  • Betaalde resultaten (Google Adwords advertenties)
  • Gratis resultaten (Organische zoekresultaten)

Als ik in Google zoek met de zoekwoorden “Webshop Divi”, dan krijg ik onderstaand resultaat.

organische zoekresultaten

Als eerste ziet u altijd op de betaalde zoekresultaten. Deze heb ik hierboven aangegeven met een rode 1. Daaronder ziet u de gratis zoekresultaten. Deze starten bij de rode 2. De gratis zoekresultaten noemen we ook wel de organische zoekresultaten.

Een vermelding op de SERP geeft vertrouwen en levert extra klanten op

Als u met uw website gevonden wilt worden, dan is het belangrijk dat uw potentiële klanten u weten te vinden. Vroeger gebruikte we de telefoongids of de goudengids om een bedrijf op te zoeken. Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordige 68% van de klanten bij bedrijven terecht komen via zoekmachines als Google, Bing en Safari. Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek dat het de consument vertrouwen geeft als een onderneming op de eerte resultatenpagina van zoekmachines vermeld staat. 85% van de consumenten geven aan dat dit meestal de beste ondernemingen en merken zijn.

Wat zijn nu de voordelen en nadelen van SEO?

Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO)?

  • SEO is goedkoop omdat u het zelf doet en geen bedrijf hoeft in te huren.
  • Het kost u enkel tijd.
  • Met SEO creëert u bezoekers voor de langere termijn.
  • SEO is krachtiger dan SEA. Uit onderzoek blijkt dat 94% van de internetters op de organische zoekresultaten klikt. Slechts 6% klikt op de betaalde zoekresultaten.

Wat zijn de nadelen van zoekmachine optimalisatie (SEO)?

  • Het neemt veel tijd in beslag om SEO goed uit te voeren.
  • Het duurt langer om met bepaalde zoekwoorden bovenaan de resultatenpagina van zoekmachines te verschijnen.
  • Een nieuwe website of webshop zal niet direct in de organische zoekresultaten verschijnen.
  • Uw website dient eerst een bepaalde waarde bij zoekmachines op te bouwen voor specifieke zoekwoorden. Deze waarde noemen we ook wel autoriteit.
  • Je kunt niet direct zien of je ook getoond wordt op de resultatenpagina bij de gewenste zoekwoorden. In het begin is het dus moeilijk te meten of je SEO goed uitvoert en de focus legt op de juiste zoekwoorden.
  • Je hebt voor SEO meer kennis nodig dan voor SEA.

Wat zijn nu de voordelen en nadelen van SEA?

Wat zijn de voordelen van het adverteren bij zoekmachines  (SEA)?

  • SEA werkt direct. Zodra de advertentie is aangemaakt, wordt de advertentie direct getoond bij de betaalde zoekresultaten en op websites van de advertentiepartners van Google.
  • Je kunt direct testen of je advertentie bezoekers (traffic) oplevert.
  • Je kunt direct meten of je advertenties omzet opleveren.
  • Je hebt bij SEA minder kennis nodig dan bij SEO

Wat zijn de nadelen van adverteren bij zoekmachines (SEA)?

  • Het kost behoorlijk veel.
  • De kosten van het adverteren kunnen aanzienlijk hoger zijn dan de opbrengen. Dit kan bijvoorbeeld doordat je bij het adverteren de verkeerde bezoekers aantrekt of de verkeerde zoekwoorden gebuikt. Ook kan het zo zijn dat je advertentie de verkeerde titel en tekst bevat.
  • Je moet constant de resultaten van je advertenties en de gekozen teksten meten. Hoeveel mensen klikken op je advertenties? Hoeveel van deze bezoekers kopen vervolgens iets.
  • Je moet A/B testen. Je maakt dan meerdere teksten voor dezelfde advertentie en meet welke versie de beste resultaten oplevert.

Wanneer gebruik je SEO en SEA?

Binnen de online marketing adviseren we altijd om zoekmachine optimalisatie toe te passen. SEO is namelijk een langere termijnstrategie. Door het constant toepassen van de juiste SEO-regels en het werken aan aantrekkelijke inhoud (content) op uw website , zullen zoekmachines als Google, Bing en Safari u uiteindelijk belonen met een hogere score. Dit zal zich uiten in een hoger pagina autoriteit (page authority) en een hogere domein autoriteit (domain authority).

Als u net start met uw website of webshop, dan heeft uw website nog geen domein autoriteit. Uw website zal dan nog niet voorkomen op de eerste resultatenpagina’s van de zoekmachines. Door te adverteren bij zoekmachine’s wordt uw website alsnog getoond en kunt u omzet genereren

Als u SEA toepast, krijgt u inzicht in de juiste zoekwoorden voor uw website. Vervolgens kunt u deze zoekwoorden weer extra aandacht geven op uw website teksten, headings en afbeeldingen.  Hierdoor zal u uiteindelijk ook beter scoren bij de organische zoekresultaten.

Gerelateerde berichten

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Is uw pagina of bericht geoptimaliseerd voor SEO?

Is uw pagina geoptimaliseerd voor SEO? Gebruikt u maximaal 2 zoekwoorden? Gebruikt u gerelateerde zoekwoorden (LSI-keywords)? Gebruikt u veelgestelde vragen? Wat is de zoekwoord dichtheid? Hoe ziet de layout eruit? Komt de website betrouwbaar over?

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This