Usability onderzoek

24 mei 2022

Wilt u meer weten over usability onderzoek, dan kan dit onderdeel van de gratis cursus online marketing ook voor u interessant zijn!

Wat is usability onderzoek?

Hoe ervaren uw klanten uw website. Sluiten hun verwachtingen aan bij de pagina’s die ze te zien krijgen? Is de structuur van uw website en het menu voor uw klanten logisch? Sluit de content van uw website aan bij de verwachtingen van uw klanten? Past het kleurgebruik en de layout bij uw doelgroep? Om er voor te zorgen dat de verwachtingen van uw doelgroep aansluiten bij uw website of webshop, is het verstandig om regelmatig uw website te testen op gebruiksvriendelijkheid. Dit laatste noemen we Usability onderzoek.

Waarom usability onderzoek uitvoeren?

Bij het ontwerpen van uw website kunt u uitgaan van bepaalde uitgangspunten en aannames. Dit kunnen uw uitgangspunten zijn, maar ook die van het bureau dat de website ontwikkeld. Komen deze uitgangspunten echter ook werkelijk overeen met die van uw (potentiële) klanten? Waarom vertrouwen op mogelijke aannames, terwijl u de benodigde informatie ook kunt vragen aan deze potentiële klanten.

Wanneer usability onderzoek uitvoeren?

Een usability onderzoek kunt u altijd uitvoeren. Start u met een nieuwe website? Breng dan eerst de structuur van de website in kaart met behulp van wireframes. Wireframes zijn schematische weergaves van de structuur van een website. Een wireframe geeft een beeld van de layout van de pagina, zonder kleuren en opmaak. Door gebruik te maken van wireframes krijgt u ook een duidelijk beeld van de navigatiefuncties. Heeft u de website en de individuele pagina’s met behulp van wireframes visueel in kaart gebracht, dan kunt u met behulp van een usability onderzoek onder potentiële klanten informeren hoe ze deze structuur ervaren.

Heeft u al enige tijd een website, dan is het nog steeds verstandig om regelmatig een usability onderzoek uit te voeren. Mogelijk is de structuur van uw website door de jaren heen wat onduidelijk geworden door het toenemen van de hoeveelheid content? Is de structuur van uw website nog steeds up-to-date? Voldoet deze nog aan de huidige wensen van de consument. Ook bij een bestaande website heeft usability onderzoek nog toegevoegde waarde.

Hoe usability onderzoek uitvoeren?

Voor een degelijk usability onderzoek kunt u zelf een aantal onderdelen in kaart brengen. U ontkomt er echter niet aan om ook uw (potentiële) klanten erbij te betrekken.

Welke onderdelen kunt u zelf uitvoeren van het usability onderzoek?

  1. Breng uw doelgroep in kaart met behulp van persona’s en website bezoekersprofielen.
  2. Breng ik kaart waarom uw doelgroep bepaalde producten wil kopen. Wat is de behoefte en het koopmotief van de portenitële klant en stem uw assortiment, landingspagina’s en productpagina’s hierop af. 
  3. Controleer de stuctuur en inhoud van uw website

Beide onderdelen heb ik voor u verder uitgewerkt. U kunt er meer over lezen door op de link hierboven te klikken.

Hoe een usability test of enquête uitvoeren?

In 6 stappen een usability test uitvoeren:

  1. Formuleer de  doelstelling van de usability test. Wat wilt u weten? Wat wilt u in kaart brengen? De gebruiksvriendelijkeheid van de gehele website? Of bepaalde onderdelen.
  2. Formuleer de onderzoeksvragen. Bij het ontwerpen van de onderzoeksvragen houdt u rekening met de persona’s en klantprofielen die volgens u van toepassing zijn. Kloppen deze ook of heeft u hier mogelijk verkeerde aannames gedaan?
  3. Schrijf een duidelijke handleiding of instructie voor de personen die deelnemen aan het usability onderzoek.
  4. Vraag uw potentiële klanten de usability test uit te voeren.
  5. Analyseer de uitkomst van de usability test.
  6. Pas eventueel de structuur, layout of content van uw website aan.

 

Gerelateerde berichten

Behoefte en koopmotieven klant bepalen

Waarom wil een (potentiële) klant een bepaald product kopen of een dienst afnemen? Wat voor koopmotief heeft een consument? De behoefte van een klant kan onstaan door verschillende redenen. Welke motieven en redenen hierbij mogelijk zijn, beschrijf ik...

Lees meer

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This