Website zoekmachine optimalisatie – Deel 3: Autoriteit

8 september 2021

Off-page en off-site SEO

De derde pijler Autoriteit valt onder off-page SEO. We spreken ook wel over off-site zoekmachine optimalisatie, omdat we het hier hebben over dat gedeelte van de zoekmachine optimalisatie dat buiten je website plaatsvindt.

Wat is een autoriteit website?

U heeft de verschillende onderdelen van technische SEO goed geregeld en publiceert regelmatig aantrekkelijke content? Dan is uw website nog niet automatisch een autoriteit. Wat bedoelen we hier nu mee?

We eerst even terug naar de definitie autoriteit. Als iemand veel weet over een bepaald onderwerp, dan noemen we deze persoon ook wel een autoriteit op dat vakgebied.

Wat bedoelen we dan met de derde pijler autoriteit? Met een website kunt u ook uitblinken op een bepaald vakgebied. Des te meer unieke en aantrekkelijke inhoud u publiceert over een bepaald onderwerp, des te vaker zal uw website bezocht worden. Ook zullen andere website vaker in hun berichten verwijzingen (backlinks) opnemen naar uw deskundige publicaties. Zoekmachines zien deze links ook en zullen uw website dan ook meer relevant vinden voor de content waar veel links naar verwijzen. Deze waardering en populariteit voor uw gehele website noemen we dan ook wel Domein Autoriteit (DA).

Het beoordelen van uw website autoriteit met ranking factoren

Voorheen werd de kwaliteit van uw website door Google uitgedrukt in een bepaalde waarde. Dit was de Google PageRank score. Hier is het bedrijf in 2016 mee gestopt. Vervolgens zijn er een aantal software bedrijven met een eigen waarderingssysteem gekomen. Dit zijn Moz, Majestic en Ahrefs.

Moz

Moz drukt de waarde van uw website en pagina’s uit in een waarde tussen de 1 en 100.

  • Domein autoriteit:
    De waarde van uw domein wordt uitgedrukt in domein autoriteit (domain authority). Het gaat dan om de waarde van de gehele website of webshop.
  • Pagina autoriteit:
    De waarde van een pagina wordt uitgerukt in pagina autoriteit (page authority).

Bij het beoordelen van uw website kijkt Moz onder andere naar het aantal inkomende links. Dit zijn verwijzingen van andere websites naar uw website. Binnen de online marketing zijn sommige partijen minder te spreken over Moz. Dit omdat je met behulp van linkbuilding je domein autoriteit zou kunnen manipuleren, zodat deze stijgt.

uitleg moz domein autoriteit

Om inzicht te krijgen in de score van onze eigen domein autoriteit en onze pagina autoriteit, kunnen we in Google Chrome de extentie  MozBar installeren. Deze extentie is gratis te downloaden in de Chrome web store.

chrome web store mozbar extentie

Zodra de extentie geinstalleerd is, verschijnt het icoontje hiervan boven in de browser bij de overige extenties. U klikt vervolgens op “Create account” en maakt een gratis account aan. Zodra dit klaar is kunt u inloggen.

google chrome extentie mozbar

U dient nu eerst het zoekprofiel (search profiles) aan te passen. Standaard is als zoekprofiel Google.com ingesteld. U krijgt dan de zoekresultaten van de Amerikaanse Google. We maken daarom een nieuw zoekprofiel aan (Add New Profile). Het is hierbij belangrijk dat we een vinkje plaatsen voor “Show non-personalized results”. Google laat namelijk standaard zoekresultaten zien die voor jou gepersonaliseerd zijn. Dit op basis van je locatie of je zoekgeschiedenis. Door dit vinkje te plaatsen, krijgen we ongepersonaliseerde zoekresulaten. We vullen het zoekprofiel als volgt in en slaan het profiel op.

mozbar nieuw zoekprofiel maken

Als we vervolgens weer naar de zoekresultaten kijken, dan zien we bij elk resultaat een balk staan. In deze balk zien we:

  1. Het aantal punten van de desbetreffende pagina (page authority).
  2. Het aantal inkomende links vanaf andere websites.
  3. Het aantal punten van het gehele domein (domain authority).
mozbar pa, da en links

Hoe hoger de score van de pagina autoriteit is, des te sterker is de pagina. Een pagina van een concurrent met een hoge pagina autoriteit is dus moeilijker van zijn positie op de resultatenpagina van Google weg te krijgen. Heeft de concurrent ook een hoge domein autoriteit, dan zal het ook een uitdaging worden om deze positie op de zoekresultatenpagina te evenaren.

Majestic en Ahrefs

Voor zowel Majestic al Ahrefs dient u een abonnement af te sluiten om enigzins bruikbare resultaten te krijgen.

Wat is link building?

Als we spreken over linksbuilding, dan bedoelen we daarmee dat u het aantal backlinks naar uw website probeert te verhogen. Een backlink is een link op een andere website naar een pagina of bericht van uw website.

Hoe kunt u het aantal backlinks naar uw website verhogen?

  • Blog op uw eigen website:
    U kunt het aantal backlinks naar uw website verhogen door regelmatig leuke blogs te schrijven op uw website. Als de inhoud van uw blog uniek en aantrekkelijk is, zullen andere website eerder backlinks opnemen naar uw blogs.
  • Social media:
    Met behulp van social media kunt u ook meer bezoekers naar uw website genereren. U kunt bijvoorbeeld actief zijn als vakexpert binnen bepaalde Facebook groepen en binnen deze social media groepen verwijzen naar bepaalde blogs op uw website. U plaatst dan een backlink naar een blog waarin u bijvoorbeeld iets uitlegd of beschrijft.
  • Gastblogs:
    Mogelijk kunt u ook op populaire websites een gastblog krijgen en hierin soms verwijzen naar bepaalde artikelen op uw eigen webstie.
  • Linkruil:
    Ook kunt u natuurlijk contact opnemen met de eigenaren van andere websites en voorstellen om links naar elkaars websites op te nemen.

Ook bij backlinks is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit

Voor de score van uw domein autoriteit is het belangrijk dat u  kwalitatieve backlinks krijgt. Het liefste van websites die ook een goede domein autoriteit hebben. Toen Google nog werkte met de Google PageRank score, werd er veel gebruik gemaakt van linkbuilding op startpagina’s, zogenaamde linkfarms die speciaal ontwikkeld waren voor het manipuleren van backlinks. Hierop maakten men dan zoveel mogelijk links naar hun eigen pagina’s. Tegenwoordig werkt dit niet meer, omdat zoekmachines begrijpen dat het hier slechts gaat om linkbuilding. Dit valt nu onder Black hat SEO en hier krijgt u een penalty voor van Google.

Anchor Links

Als een andere website een backlink naar uw website heeft, dan koppelen ze de url van uw website aan één of meerdere woorden. De woorden waaraan de backlink is gekoppeld vormen samen de anchor link. Zoekmachines indexeren deze anchor links. Het is daarom belangrijk dat deze anchor links de zoekwoorden bevatten waarmee u gevonden wilt worden door zoekmachines. De woorden die er gebruikt worden, noemen we de anchor tags. Een anchor link welke bestaat uit de woorden “klik hier” heeft minder waarde dan bijvoorbeeld een archor link met de woorden “informatie over zoekmachine optimalisatie”.

Backlinks naar verschillende pagina’s

Niet alleen uw website bouwt een bepaalde autoriteit op. Ook uw pagina’s bouwen een autoriteit op. Dit noemen we de pagina autoriteit of page autority. Voor het opbouwen van page autority is het dus belangrijk dat er kwalitatieve anchor links op andere website komen. Deze anchor links verwijzen dan naar een specifieke pagina. Het liefste ook nog de zoekwoorden van desbetreffende pagina in de anchor link.

Maak ook gebruik van interne relevante links

Naast externe backlinks is het ook belangrijk dat u binnen uw website verwijst naar verschillende relevante pagina’s. Hiermee stimuleert u bezoekers van uw website om ook andere relevante artikelen te lezen.  Ook dit gedrag kunnen zoekmachines volgen en telt mee in de ranking van desbetreffende pagina’s.

Gerelateerde berichten

Behoefte en koopmotieven klant bepalen

Behoefte en koopmotieven klant bepalen

Waarom wil een (potentiële) klant een bepaald product kopen of een dienst afnemen? Wat voor koopmotief heeft een consument? De behoefte van een klant kan onstaan door verschillende redenen. Welke motieven en redenen hierbij mogelijk zijn, beschrijf ik...

Lees meer
Usability onderzoek

Usability onderzoek

Hoe ervaren uw klanten uw website. Sluiten hun verwachtingen aan bij de pagina’s die ze te zien krijgen? Om er voor te zorgen dat de verwachtingen van uw doelgroep aansluiten bij uw website of webshop, is het verstandig om regelmatig uw website te testen op gebruiksvriendelijkheid.

Lees meer
SEO Woordenboek

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This