Website zoekmachine optimalisatie – Deel 2: Inhoud (content)

1 september 2021

De tweede vorm van on-page zoekmachine optimalisatie is inhoud (content). Onder content verstaan we alle vormen van informatie  die u deelt via uw website, zoals teksten, afbeeldingen, video’s, audio of documenten die gedownload kunnen worden. Content moet voldoen aan een aantal criteria, welke ik hieronder beschrijf.

Content moet relevant zijn

De inhoud die u publiceert op uw website moet relevant en logisch zijn. Wat bedoelen we hier nu mee? Op mijn website schrijf ik veel over het WordPress thema Divi, omdat ik mijn website tevens als lesmethode gebruik voor mijn studenten.  Ook heb ik veel gepubliceerd over rekenen, omdat ik ook dit vak verzorg. Het zou niet logisch zijn dat ik op mijn website een artikel schrijf over auto’s.  Zou ik dit wel doen, dan zou dit enkele artikel niet logisch en relevant voor de inhoud van mijn website zijn. Zou dit onderwerp een vaste blog categorie worden en schrijf ik  hier vervolgens regelmatig over, dan zou deze content dus wel weer logisch en relevant zijn.

Content moet iets toevoegen aan het wereldwijde web

Om hoog te komen in de zoekresultaten en het liefste op de eerte pagina van de SERP (Search Engine Results Page), is het van belang dat u content publiceert waarvan zoekmachines als Google vinden dat het wat toevoegt aan het wereldwijde web.

Weet u overigens waard de letters www voor staan? Deze staan voor het World Wide Web), maar dat terzijde.

Als de informatie die u publiceert op uw website al op heel veel websites staat, zullen zoekmachines deze informatie minder waardevolle content vinden. U bent dan de zoveelste met deze informatie. Uw informatie voegt dan ook weinig toe aan het wereldwijde web. De kans is dus heel groot dat uw pagina niet getoont gaat worden in de SERP.

Teksten moeten leesbaar zijn

Zorg ervoor dat uw pagina’s en berichten een duidelijke opbouw en structuur hebben:

  • Maak gebruik van koppen, zoals heading H1, H2, H3.
  • Maak gebruik van alinea’s.
  • Gebruik tussen alinea’s voldoende witruimte.
  • Maak gebruik van korte zinnen.
  • Gebruik een leesbaar lettertye en gebruik ook maximaal 3 verschillende soorten letterypen per pagina.
  • Maak gebruik van opsommingstekens.

Maak gebruik van een duidelijke en korte meta-titel en meta-omschrijving

Het is belangrijk dat u voldoende tijd besteed aan het schrijven van een goede meta-title en meta description. Deze worden namelijk getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Een goede titel en omschrijving zorgen ervoor dat bezoekers hierop te klikken en uw website bezoeken. Als deze bezoekers vervolgens ook nog op uw website blijven, zal Google uw pagina hiervoor belonen en hoger plaatsen in de lijst met relevante websites.

meta titel en meta description

<meta name = “title”>

De meta name “title” is één van de belangrijkste onderdelen van meta data voor on-page SEO. Deze wordt in de zoekmachine resultaten als de koptekst getoond.

  • Het is verstandig om elke pagina een unieke metatitel te geven en hierbij circa 50 – 60 tekens te gebruiken.
  • Deze titel moet een goede omschrijving geven van de inhoud van de pagina.
  • Voorkom “Keyword stuffing”, want dit wordt gezien als spam. Keyword stuffing is als u meerdere keren hetzelfde woord in verschillende variaties gebruikt.
  • Voorkom dat woorden op meerdere pagina’s in de titel worden herhaald.
  • Dit is wat Google zegt over een goede pagina titels

<meta name=”description”

Een meta description is een korte samenvattingen van de inhoud (content) van een pagina of bericht.

  • Een goede meta description of meta omschrijving geeft een goede samenvatting van de inhoud van een pagina of bericht.
  • Een goede meta omschrijving wekt interesse, zodat mensen uw pagina willen bezoeken.
  • Het is wenselijk om elke pagina of bericht een eigen unieke meta omschrijving te geven.
  • Een meta omschrijving bestaat uit circa 110 – 160 tekens.

Maak gebruik van duidelijke koppen met behulp van headers

Gebruik bij het opmaken van een pagina of bericht koppen. U gebruikt hiervoor de header tags H1 tot en met H6. Door gebruik te maken van headers en subheaders, kunt u duidelijk het onderscheid in content laten zien. Ook geeft u hiermee de hiërarchie weer van onderdelen.

Gebruik geen links naar onbeveiligde domeinen zonder ssl certificaat

Binnen uw website wilt u geen links opnemen naar website of webshops zonder een beveiligingscertificaat (SSL certificaat). Deze websites kunnen bijvoorbeeld phishing software of malware software bevatten. Het verwijzen naar onbeveiligde domeinen is dan ook een potentieel risico voor uw bezoekers.

Voorkom gebroken links

Het is belangrijk dat u regelmatig controleert of er geen gebroken links op uw website voorkomen.

Wat is een gebroken link?

Zoekmachines indexeren uw website en vertonen vervolgens op de zoekresultatenpagina links naar uw website. Hierbij verwijst de zoekmachine naar de geïndexeerde url van desbetreffende pagina. Als u nu de desbetreffende pagina verwijderd of de url aanpast, dan ontstaat er een gebroken link. Klikt iemand op de zoekresultatenpagina van Google op de geïndexceerde url van deze pagina, dan krijgt deze persoon vervolgens een foutmelding “404 Page not found”. Dit komt omdat de pagina niet meer bestaat of dat u de url heeft aangepast en deze niet meer hetzelfde is als de url in de database van de zoekmachine. U kunt deze geïndexeerde pagina dus niet meer bereiken, vandaar dat we dit een broken link of dead link noemen.

Hoe voorkomt u een gebroken link?

U kunt voorkomen dat zoekmachines verwijzen naar verwijderde pagina’s of naar een url welke is aangepast. Dit doet u door aan zoekmachines duidelijk te maken dat deze de bezoeker van uw pagina moet doorverwijzen naar een andere url. Dit noemen we een redirect.

Welke redirects zijn er?

301 Moved permanently

We gebruiken een 301-redirect om aan te geven dat de url van een pagina of bericht voor altijd (permanent) is veranderd naar een andere url. Met deze 301-redirect geven we niet alleen aan dat de url is veranderd. We geven de zoekmachine ook direct aan dat we de opgebouwde autoriteit van de verwijderde url willen overdagen aan de nieuwe url. Een 301-redirect gebruiken we vaak bij het aanpassen van de domeinnaam, zodat de opgebouwde autoriteit van de website meegaat naar het nieuwe domein.

302 Moved temporarily

Een 302-redirect gebruiken we om zoekmachines duidelijk te maken dat er sprake is van een tijdelijke verwijzing. De content staat dan tijdelijk op een andere pagina. Met een 302-redirect geef je de opgebouwde autoriteit niet door aan de tijdelijke url (pagina).

Hoe maak je een redirect?

Voor het maken van een redirect kunt u gebruik maken een WordPress plugin of u kunt deze zelf maken in het htaccess bestand.

  1. Als u gebruik wilt maken van een redirect plugin, dan kunt u hiervoor de gratis plugin redirect gebruiken. Het voordeel hiervan is dat de plugin zelf herkent als u een url verwijdert of wijzigt. De plugin zal u dan vragen of er een redirect gemaakt moet worden. Een nadeel is dat u nog een plugin installeert. Dit kan de snelheid van uw website beïnvloeden.
  2. U kunt een redirect ook zelf maken in het htaccess bestand. U neemt dan de volgende regel op in het htaccess bestand:
    Redirect 301 /urloudepagina/ http://urlnieuwepagina

    VoorbeeldU heeft de url van uw contactpagina veranderd. De oude url was https://voorbeeld.nl/contacten/ en de nieuwe url is https://voorbeeld.nl/contact. U neemt dan in het htaccess bestand de volgende redirect op:

    redirect 301 /contacten/ https://voorbeeld.nl/contact

    Bij het vermelden van de oude url laat u dus de domeinnaam weg.

ask google webmasters redirect

Gebruik afbeeldingen en video’s voor het verrijken van uw content

Zoals eerder beschrijven bestaat content uit meer dan tekst. Ook afbeeldingen en video’s zijn aantrekkelijke content voor de bezoekers van uw website. Gebruik daarom op uw pagina’s en berichten ook afbeeldingen en video’s. Hiermee vergroot u de gebruikerservaring.

Gebruikt alt-attributen bij afbeeldingen

Met behulp van alt-tekst kun je aan zoekmachines duidelijk maken wat een afbeelding laat zien en wat voor doel deze afbeelding heeft op deze pagina. Het is dan ook belangrijk om de tijd te nemen en aan elke afbeelding een passende alt-attibuut mee te geven.

Gebruik geen afbeeldingen groter dan 1 mb

Het is belangrijk dat de laadtijd van uw pagina’s zo kort mogelijk is. Als een pagina afbeeldingen toont met veel mb’s, dan duurt het laden van deze pagina langer. Het is dan ook belangrijk om uw afbeeldingen zoveel mogelijk te comprimeren, zodat de omvang klein blijft.

Welk bestandstype kunt u dan het beste gebruiken voor afbeeldingen op uw website?

Op uw website kunt u zowel raster als vector afbeeldingen gebruiken. Vector afbeeldingen gebruiken we vaak bij knoppen en call-to-actions. Voor illustraties gebruiken we meestal rasterafbeeldingen, waarbij u kunt kiezen uit JPEG, PNG en WebP en GIF afbeeldingen. Het heeft de voorkeur om zoveel mogelijk gebruik te maken van WebP afbeeldingen, omdat deze qua omvang het kleinste zijn.

Affiliate link cloaking

Het Engelse woord cloaking betekent verhullen. Als we spreken over cloaking, dan bedoelen we daarmee dat je affiliate links verbergt of camoufleert.

Hoe zien affiliate links er dan vaak uit?

Affiliate links zijn vaak gemakkelijk te herkennen. In de url wordt vaak een bepaalde code opgenomen. Een voorbeeld van een affiliatelink is: https://cloud86.nl/#a_aid=604a111a6a602

Omdat zo’n link er raar uitziet, gaan we deze url cloaken. De url die vervolgens voor u zichtbaar is, heeft vaak de volgende structuur: https://uwdomeinnaam.nl/go/naam affiliate website.

Hoe werkt het cloaken van een affiliate link?

Bij het cloaken van een affiliate link doet u niks anders dan gebruik maken van een 302 redirect. Op uw website koppelt u de nette url https://nielspicard.nl/ga/cloud86/ en aan deze url maakt u met behulp van een plugin of met een regel in het htaccess bestand een 302 redirect naar de affiliate link url https://cloud86.nl/#a_aid=604a111a6a602. Zo’n regel ziet er in het htaccess bestand als volgt uit:

Redirect 302 /ga/cloud86/ https://cloud86.nl/#a_aid=604a111a6a602

Waarom moet je affiliate links cloaken?

Er zijn vier redenen waarom je affiliate links moet cloaken:

  • Zoekmachines houden niet van websites en pagina’s die vol staan met affiliate links. Deze pagina’s hebben geen toegevoegde waarde voor het wereldwijde web. Zoekmachines zullen deze pagina’s niet tonen in de zoekresultaten. Het kan ook zijn dat u van Google een penalty krijgt voor het gebruiken van veel affiliate links.
  • Bij het cloaken van affiliate links gebruikt u daarom altijd het nofollow attribuut in de url of in het robots.txt bestand. Doormiddel van het opnemen van de volgende regel in het robots.txt bestand kunt u in één keer aan alle zoekmachines de opdracht geven om alle verwijzende url’s met daarin bijvoorbeeld /ga/ niet te volgen en niet te indexeren.

 

     User-agent: *
     Disallow: /ga/

  • Door gebruik te maken van cloaking, kunt u uw affiliate links efficiënt beheren. Zodra een affiliate link verandert, hoeft u deze niet aan te passen op alle pagina’s waar deze is opgenomen. U hoeft deze enkel aan te passen in het htaccess bestand en wijzigt deze bij de 302 redirect.
  • Een cloaking url geeft door het ontbreken van de bijzonder tekens meer vertrouwen bij de bezoekers van uw website.

Maak gebruik van zoekwoordonderzoek en zoekwoorden

Bij zoekmachine optimalisatie is zoekwoordonderzoek één van de belangrijkste onderdelen. Voor dit onderdeel van zoekmachine optimalisatie heb ik dan ook een aparte column geschreven, namelijk “Gebruik maken van zoekwoorden en zoekwoord onderzoek”

Gerelateerde berichten

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Is uw pagina of bericht geoptimaliseerd voor SEO?

Is uw pagina geoptimaliseerd voor SEO? Gebruikt u maximaal 2 zoekwoorden? Gebruikt u gerelateerde zoekwoorden (LSI-keywords)? Gebruikt u veelgestelde vragen? Wat is de zoekwoord dichtheid? Hoe ziet de layout eruit? Komt de website betrouwbaar over?

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This