Zoekmachine optimalisatie en de Google ranking factoren

6 juli 2021

Google heeft als zoekmachine een dominante positie

Google is de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland wordt bij gebruik van een desktop of laptop Google door 92% van de mensen gebruikt. Bij het gebruik van een tablet is dit percentage 97% en bij een mobiele telefoon zelfs 98%

Hoe werken zoekmachines als Google?

Zoekmachines als Google, Microsoft Edge en Safari maken gebruik van een crawler. Dit noemen we ook wel een spider of bot. Een crawler is speciale software die links op het internet volgt. Vervolgens worden alle websites en de bijbehorende webpagina’s opgeslagen in een database.  Deze database noemen we de index en het nalopen van alle webpagina’s van een website noemen we dan ook het indexeren van een website. De index van een zoekmachine bevat dus van nagenoeg alle websites ter wereld een kopie.

Als je in Google een zoekopdracht invoert, dan controleert Google haar index en rangschikt ze de mogelijke resultaten op relevantie. De website die Google het meest relevant vindt voor het ingetypte zoekwoord, zal vervolgens bovenaan bij de organische zoekresultaten getoond worden. Voor het rangschikken van deze zoekresultaten gebruikt Google een algoritme. Dit algorimte is een ingewikkelde wiskundige formule, waarvan niemand eigenlijk weet wat deze precies inhoud.

Het Google algoritme en de ranking factoren

Het algoritme van Google is geheim. Enkel medewerkers van Google weten exact wat de ranking factoren zijn. Tijdens enkele grote updates van Google heeft het bedrijf de markt wel wat meer inzicht gegeven, vandaar dat we weten dat er op dit ogenblik meer dan 200 ranking factoren in het Google algoritme voorkomen. Google beoordeeld uw website op deze ranking factoren en geeft uw website of webshop vervolgens een bepaalde waarde.

Zoekmachine optimalisatie en de Google ranking factoren

Natuurlijk wilt u met uw website ook op de eerste pagina van de zoekresultatenpagina getoond worden. Ondanks dat niet alle ranking factoren van Google bekend zijn, weten we ondertussen wel dat Google met de onderstaande factoren rekening houdt:

  • Laat de belangrijkste zoekwoorden van een pagina meerdere keren voorkomen in de tekst van die pagina. Gebruik hierbij ook synoniemen. Voorkom echter het overmatig gebruik van zoekwoorden. Uw teksten moeten op een natuurlijke manier leesbaar blijven. Hanteer een zoekwoorddichtheid van 1% – 3%.

 

wat is de ideale zoekwoord dichtheid op een pagina
  • Het zoekwoord staat in de titel tag van de pagina en dan ook nog het liefste in het begin van de titel. Soms kiest Google om een eigen titel te vermelden. Dit doet Google als ze van mening is dat je titel tag minder relevant is voor je pagina.
hoe kiest google titels voor zoekresultaten
  • Verwerk Latent Sematic Indexing zoekwoorden in de tekst (LSI). Door gebruik te maken van LSI zoekwoorden, wordt het voor een zoekmachine duidelijker wat de inhoud van een pagina is.
  • Verwerk LSI zoekwoorden in de titel tag en meta description van een pagina
  • Het zoekwoord komt voor in de meta description van de pagina.
  • Het zoekwoord komt voor in de url van de pagina.
  • Het belangrijkste zoekwoord van de gehele website komt voor in de domeinnaam. Dit is tegenwoordig minder belangrijk, maar het is nog steeds een rankingsignaal voor zoekmachines.
  • De domeinnaam start met het belangrijkste zoekwoord. Ondanks dat dit minder belangrijk is, is het nog steeds een rankingsignaal voor zoekmachines.
hoe belangrijk is het om een zoekwoord in uw domainnaam te hebben
  • Enkel voor een website met een hoge kwaliteit en autoriteit, kan een domeinnaam bestaande uit de belangrijkste zoekwoorden dus een positieve bijdrage leveren. Voor website met een lage kwaliteit en autoriteit kan het juist tegenwerken.
  • Zorg voor een website met goede content en een duidelijke structuur.
  • De website is geschikt voor mobiele apparaten, zoals een telefoon. Google zegt ook “Mobile first”. De website moet dus responsive zijn, zodat de layout zich aanpast aan de grootte van het scherm.
  • Er wordt rekening gehouden met de leeftijd van het domein.
hoe bepaald google de leeftijd van uw domein en is dit belangrijk
  • Google kijkt naar de leeftijd van de gekoppelde website aan de domeinnaam. Een domeinnaam kan heel oud zijn, maar bijvoorbeeld toch vaak van eigenaar zijn verwisseld. Enkel de leeftijd van een domeinnaam is dus niet bepalend. Hoe oud de gekoppelde website is, is wel één van de ranking factoren. Daarbij is het bijvoorbeeld relevant hoe oud inkomende links naar de website zijn (backlinking)
  • De geschiedenis van een domein. Als er al veel verschillende websites gekoppeld zijn geweest aan een domeinnaam, dan is er telkens een andere eigenaar geweest. De eigenaar van een website is op te zoeken via Whois. Als het wisselen van eigenaar en mogelijk ook de structuur van de website hoog is, dan zal de domeinnaam telkens terugvallen in de ranking. Binnen de index van een zoekmachine zal dan ook telkens de geschiedenis vernieuwd moeten worden.
  • Maak gebruik van het juiste top-level domein (TLD), waarbij de voorkeur uitgaat naar een domeinnaam met .com. Als deze niet meer beschikbaar is, maak dan gebruik van een country code top-level domein. Dit zijn domeinnamen met bijvoorbeeld .nl of .de.
  • Maak geen gebruik van lage kwaliteits TLD, zoals .biz, .info, .name. Uitleg over hoe een domeinnaam is opgebouwd kunt u hier lezen.
  • Maak eerder gebruik van subdirectories dan van subdomeinen.. Heeft u een blog op uw website, gebruik dan eerder www.voorbeeld.nl/blog/ dan blog.voorbeeld.nl
  • Maak uw pagina goed leesbaar door gebruik te maken van heading tags, zoals H1 t/m H5 tags. Anders dan in het verleden maakt het Google niet uit als u de H1-tag meerdere keren gebruikt. Het gaat erom dat uw website goed te lezen is voor uw bezoekers en daar helpen heading tags bij.
mag je meerdere keren h1 headings gebruiken
  • De laadtijd van de pagina is een belangrijke ranking factor. Controleer deze met Google Page Speed Insights of GTMetrix.
  • Voorkom meerdere keren dezelfde inhoud te publiceren. Dit noemen we dublicate content en heeft een negatief effect op de ranking van uw pagina. Als u bij dubbele content niet werkt met een canonical tag, dan zal Google zelf bepalen welke pagina er wordt gepubliceerd op de zoekresultatenpagina. Dit is dan meestal de oudste pagina.
  • Gebruik de tag rel=cononical in uw broncode bij duplicate content. U kunt de website Siteliner gebruiken om te controleren of uw website duplicate content heeft.
  • Het kan natuurlijk ook zo zijn dat uw teksten zijn gekopieerd en ook op een andere website zijn opgenomen. Dit kunt u controleren met copyscape.
  • Optimaliseer het gebruik van afbeeldingen. Bij het gebruik van afbeeldingen is het belangrijk dat zoekmachines aan de hand van de bestandsnaam, alt-tekst en beschrijving kunnen achterhalen waar de afbeelding over gaat. Hierdoor worden de afbeeldingen relevanter.
  • Hoe recent zijn updates van pagina’s? Bij het weergeven van organische zoekresultaten, houdt Google er ook rekening mee hoe oud een bericht is. In de zoekresultaten wordt dit ook getoont.
  • Wat is de omvang van een update geweest. Of een update van de tekst relevant is, hangt ook af van het aantal wijzingen. Het aanpassen van een enkele woorden wordt bijvoorbeeld niet gezien aan een significante aanpassing.
  • Komt het zoekwoord voor in de eerste alinea van een pagina, dan zal het zoekwoord meer relevant zijn bij de ranking.
  • Anders dan bij fysieke media (op papier), is het belangrijk dat boven the fold een pakkende samenvatting staat die de lezer aanzet om de gehele pagina door te nemen en naar beneden te scollen. The fold (vouw) is een fiktieve lijn die uw pagina opdeelt in datgene wat zichtbaar is zonder te scollen (boven the fold) en de informatie die zichtbaar wordt met scrollen (onder the fold). Deze denkbare lijn verschilt echter. Gebruikt u een mobiele telefoon, dan kunt u minder informatie tonen, dan bij een desktop/laptop. Omdat Google het principe mobile first hanteert, kunt u bij het ontwerpen van uw website het beste de mobiele weergave als maatstaaf gebruiken voor het ontwerpen van de informatie boven the fold.
  • Zoekwoord combinatie en volgorde. Bij het focussen op zoekwoorden kunt u zich beter richten op short tail combinaties dan op long tail combinaties.
  • Het verwijzen naar websites (externe uitgaande links) met een hoge autoriteit creëert mogelijk meer vertrouwen en betrouwbaarheid.
  • De domeinnaam is goed te onthouden.
  • Minimaliseer het gebruik van koppeltekens (min-teken) voor de leesbaarheid van uw domeinnaam. Maximaliseer dit tot niet meer dan één koppelteken.
  • Gebruik geen underscore (laag streepje) in de domeinnaam. Google ziet namelijk alleen koppeltekens als scheidingstekens voor zoekwoorden. Google negeert echter underscores tussen zoekwoorden, waardoor deze woorden aan elkaar gekoppeld worden en er maar één zoekwoord ontstaat.
underscores vs dashes in de url

Gerelateerde berichten

SEO Woordenboek

Binnen de online marketing gebruiken we diverse SEO termen: Anchor links, Blackhat SEO, Meta Title, Rich Snippet, SERP, SiteMap, Zoekwoorddichtheid, Short-tail, LSI-keyword, Lazy loading, Header, Indexeren, etc. Wilt u weten wat deze betekenen? Lees dan de uitleg hierover.

Lees meer

Is uw pagina of bericht geoptimaliseerd voor SEO?

Is uw pagina geoptimaliseerd voor SEO? Gebruikt u maximaal 2 zoekwoorden? Gebruikt u gerelateerde zoekwoorden (LSI-keywords)? Gebruikt u veelgestelde vragen? Wat is de zoekwoord dichtheid? Hoe ziet de layout eruit? Komt de website betrouwbaar over?

Lees meer

Blader door berichten

Pin It on Pinterest

Share This