5
(91325)

Website zoekmachine optimalisatie – deel 1: technische SEO

8 sep, 2020 | Wordpress | 0 Reacties

Online cursus WordPress

Deze column is onderdeel van de gratis online cursus WordPress

Hoofdstuk – Website zoekmachine optimalisatie – deel 1: technische SEO

Ik waardeer het erg als u mijn inzet voor deze informatie een beoordeling wilt geven! Deze beoordeling kunt u onderaan de pagina geven.

Daarnaast is het natuurlijk ook fijn voor andere mensen om geïnformeerd te worden over deze gratis informatie. U kunt dit doen met één van de social media iconen.

Wat is SERP?

Wat is SERP

Als u een zoekmachine als Google, Bing of DuckDuckGo gebruikt, dan krijgt u verschillende pagina’s met zoekresultaten. Deze pagina’s noemen we ook wel SERP, wat Search Engine Result Page betekent. Op de zoekmachine resultatenpagina’s zien we twee soorten resultaten, namelijk: 

  • Betaalde resultaten (Google Adwords advertenties)
  • Gratis resultaten (Organische resultaten)

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Wat is zoekmachine optimalisatie – Search Engine Optimization (SEO)?

Het is belangrijk om zo hoog mogelijk in de SERP te komen, zodat u het liefste bovenaan op de eerste pagina staat. Veel mensen kijken namelijk niet veel verder dan de eerste of tweede pagina bij het zoeken naar een bepaald onderwerp. Om dit te kunnen bereiken, is het belangrijk dat u aan zoekmachine optimalisatie doet.

Zoekmachine optimalisatie noemen we ook wel SEO, wat staat voor Search Engine Optimization. Bij zoekmachine optimalisatie is het uitgangspunt dat u er alles aan doet om gratis zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te komen.

Adverteren bij zoekmachines (SEA)

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

Als u altijd bovenaan de resultaten wilt staan bij zoekmachines, dan kunt u er voor kiezen om te adverteren. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via Google Adwords. U betaalt dan een bepaald bedrag per klik. Het betalen voor advertenties, welke getoont worden op de resultatenpagina van zoekmachines noemen we Seach Engine Advertising (SEA).

Heeft u invloed op uw domein rating?

Hoe kunt u invloed uitoefenen op uw positie in zoekmachines (domein rating)?

Er zijn een aantal factoren waarmee u invloed heeft op uw positie binnen de resultaten van zoekmachines. Deze factoren zullen regelmatig terugkomen in mijn gratis online WordPress cursus. We kunnen deze factoren als volgt onderverdelen: 

  1. Technische aspecten van uw WordPress Website, dit noemen we technische SEO
  2. De inhoud (content) van uw website
  3. Autoriteit van de website – Domain Rating (DR), URL Rating (UR) of DA (Domein Autoriteit)

Ik zal deze drie factoren verder toelichten. 

Zoekmachine optimalisatie met technische SEO

Er zijn een aantal technische aspecten waar u invloed op uit kunt oefenen bij het starten van een eigen website of webshop. Dit zijn onder andere de volgende punten: 

Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een snelle laadtijd van uw website

Niet voor niks schrijf heb ik een apart hoofdstuk geschreven over website providers. Met uw keuze van een website provider bepaald u onder andere de laadsnelheid van uw website. Voor deze cursus heb ik de website ondergebracht bij Cloud86, die gebruik maakt van een LiteSpeed Webserver. Zoals uit de test blijkt, is deze server snel.

Ook het gebruik van een caching plugin heeft een positief effect op de laadtijd van uw website. Volgt u exact mijn cursus en heeft u uw WordPress website ondergebracht bij Cloud86, dan kunt u gratis gebruik maken van de plugin LiteSpeed Cache. Zit u bij een ander hosting provider, dan adviseer ik u om gebruik te maken van de betaalde caching plugin WP Rocket.

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een SSL-certificaat

Een SSL-certificaat is een encryptieprotocol dat de data versleutelt. Hierdoor wordt het voor hackers moeilijker om gegevens van je website bezoekers te achterhalen. Zodra er op een website persoonsgegevens verwerkt worden, bent u zelfs vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht om een SSL-certificaat te gebruiken. Omdat dit zo belangrijk is, neemt Google het gebruik maken van een beveiligingscertificaat mee in de domeinranking.

Bij de meeste website providers wordt er tegenwoordig een gratis SSL-certificaat geïnstalleerd.  In het hoofdstuk “Instellingen WordPress Toolkit Plesk” hebben wij gecontroleerd of het SSL-certificaat voor onze website geïnstalleerd is.

Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een duidelijke structuur van uw website of webshop

Voordat u met uw website begint, is het belangrijk dat u heeft nagedacht over de structuur van uw website. Het is voor zowel de bezoekers van je website als voor zoekmachines belangrijk dat uw website een overzichtelijke en duidelijke structuur heeft met niet meer dan 3 lagen.

Hieronder heb ik een veelgebruikte structuur van websites grafisch weergegeven.

Structuur Website

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een sitemap

Om zoekmachines te helpen met het indexeren van uw website, maken we gebruik van een sitemap. Een sitemap is een bestand die zoekmachines gebruiken om uw website te indexeren. Dit is een xml-bestand, waarmee u de structuur van uw website doorgeeft.
Zo kunt u bijvoorbeeld een pagina-sitemap, berichten-sitemap en media-sitemap aan laten maken. In uw pagina-sitemap wordt dan van elke pagina de url opgenomen. Zo staan bijvoorbeeld van de volgende pagina’s de url in mijn eigen pagina-sitemap xml-bestand:

Pagina Sitemap Nielspicard

In de url zit u telkens achter nielspicard.nl de verschillende categoriën staan welke ik gebruik op mijn website. Dezelfde categoriën gebruik ik ook in mijn menu. Door gebruik te maken van deze structuur creëer ik voor zowel de bezoekers van mijn website als voor zoekmachines duidelijkheid over de structuur.

In het hoofdstuk waarin ik de plugin SEOPress Pro beschrijf, beschrijf ik hoe u gemakkelijk door SEOPress Pro een sitemap kunt laten maken.

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruiksvriendelijke urls

Voor zowel uw website bezoekers als zoekmachines is het belangrijk dat ze ook aan uw url kunnen herkennen waar ze op de website zitten. In het hoofstuk “WordPress instellingen aanpassen” heb ik bij het onderdeel “WordPress instellingen permalinks” beschreven dat u  het beste kunt kiezen voor de optie aangepaste structuur en u vervolgens bij het invoerveld /%category%/%postname%/ ingevoerd. Als ik nu een bericht schrijf waarbij ik aangeef dat deze behoort tot de categorie rekenen, dan is de url van dit bericht automatisch https://nielspicard.nl/rekenen/naam-bericht.

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van breadcrumbs of broodkruimels

De term broodkruimels zijn afkomstig van het sprookje van klein duimpje. Door broodkruimels te stooien, wist klein duimpje altijd de weg terug. Zo is het ook op uw website. Bezoekers van een pagina kunnen met behulp van de breadcrumb altijd terug naar uw homepagina.

Breadcrumbs of broodkruimels worden vaak  aan de bovenkant van een webpagina getoont en geven direct inzicht op welke pagina een bezoeker zit. Zo ziet u op mijn website ook telkens bovenaan elke pagina een breadcrumb. In het voorbeeld hieronder zit u de breadcrumbs van een bericht dat ik heb geplaatst onder de categorie rekenen.

Broodkruimels Breadcrumbs Seo

Een breadcrumb of broodkruimel geeft dus het gehele hiërarchische pad weer waar de bezoeker zich bevindt op een website. De bezoeker kan hierdoor ook snel navigeren naar een hoger niveau. In het voorbeeld hierboven is het hogere niveau de pagina Rekenen.

Door gebruik te maken van een breadcrumbs of broodkruimel scoort u beter bij zoekmachines. Uw broodkruimel bevat namelijk altijd interne links naar de bovenliggende pagina, waarbij uw homepage altijd de bovenstaan pagina is. De onderliggende pagina’s bouwen bij zoekmachines een bepaalde SEO waarde op, welke vervolgens allemaal linken naar de hoofdpagina. Hierdoor scoort uw website beter in de organische zoekresultaten van zoekmachines.

Technische zoekmachine optimalisatie door het voorkomen van duplicate content

Het op meerdere pagina’s tonen van dezelfde informatie, noemen we duplicate content. Dit moet u voorkomen, omdat zoekmachines één van beide pagina’s uiteindelijk niet meer zal indexeren. Om duplicate content te voorkomen, zijn er een paar simpele basisregels welke u kunt volgen:

Maak gebruik van een voorkeurdomein

In het hoofdstuk “Extra instellingen Plesk voor websites en domeinen” heb ik beschreven dat we bij de website provider kunnen aangeven wat de voorkeursdomein is. U kunt hierbij kiezen voor een url met of zonder www. Als u geen voorkeursdomein aangeeft, zullen zoekmachines beide indexeren en ontstaat er dus duplicate content. 

Maak gebruik van een canonical-url

Als u op op meerdere webpagina’s dezelfde informatie plaatst, dan zullen de zoekmachines uiteindelijk maar één van deze pagina’s opnemen in hun index. Als het toch de bedoeling is dat u deze informatie op meerdere pagina’s plaatst, dan is het verstandig dat u aan de zoekmachines doorgeeft welke pagina ze dan wel moeten indexeren. Dit kunt u doen met behulp van een canonical url. In het hoofdstuk van de plugin SEOPress Pro wordt deze optie nog beschreven.

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van redirects

Het kan soms voorkomen dat u een geïndexeerde pagina of bericht verwijderd. Mocht iemand via de geïndexeerde zoekresultaten nu op de url van deze pagina klikken, dan worden ze doorverwezen naar een niet meer bestaande pagina. De bezoeker krijgt dan een foutmelding “404 pagina niet gevonden”. Om dit te voorkomen, dient u voor verwijderde pagina’s, berichten, media of producten een redirect in te stellen. Hierbij verwijst u bezoekers van deze verwijderde url door naar een andere nog bestaande url. In het hoofdstuk van de plugin SEOPress Pro wordt deze optie nog beschreven.

Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van structured data

Voor optimale zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen wat er op onze website staat. Zoekmachines kunnen de informatie op de website dan koppelen aan andere onderwerpen en worden zo slimmer en weten wanneer ze uw website moeten vermelden in de zoekresultaten. Zoekmachines worden slimmer, doordat hun kennis database gevuld wordt. Dit noemen we de Knowledge graph. Hieronder een korte video waarin door Google wordt uitgelegd wat de knowledge graph is. 

Als u het principe van structured data toepast op uw website, begrijpen zoekmachines dus wat er staat.

Schema.org

Om er voor te zorgen dat de verschillende zoekmachines allemaal begrijpen wat bepaalde informatie op een website inhoud, hebben ze gezamenlijk het project Schema.org ontwikkeld. Hier vindt u alle codes waarmee kan worden aangegeven wat bepaalde informatie betekent. Deze codes noemen we structured data, ofwel zoekmachines kunnen de informatie op uw website structureren met deze codes.

Rich Snippet

Rich Snippet betekent het verrijken van uw zoekmachine resultaten. Door op uw website met de codes van structured data aan te geven waarover het gaat, heeft u invloed op wat de zoekmachines tonen over uw webpagina’s.

Standaard toont een zoekmachine enkel uw url, titel en meta-omschrijving. Dit noemen we ook wel de normal snippet.

Normale Snippet seo

Met structured data kunt u bij zoekmachines echter aangeven dat de informatie bijvoorbeeld over de volgende onderwerpen gaat:

  • Artikel
  • Bedrijf
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Recensie (review)
  • Cursus
  • Recept
  • Beroep
  • Video
  • Evenement
  • Product
  • Dienst
  • Softwaretoepassing

Hieronder toon ik enkele rich snippet zoekmachine resultaten. Deze worden zo in de SERP van de zoekmachines weergegeven, omdat er  met structured data is aangegeven dat het om deze onderwerpen gaat. 

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een recensie (review). U ziet hier een beoordeling van de webpagina met behulp van sterren.

Voorbeeld Rich Snippet Recentie Review

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een recept. U ziet hier de kooktijd en het aantal cal.

Voorbeeld Rich Snippet Recept

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een muziek. U ziet hier de duur van het album, de producer, het genre en wanneer het album is uitgegeven

Voorbeeld Rich Snippet Muziek

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een product. U ziet hier de prijs van het product en of het op voorraad is.

Voorbeeld Rich Snippet Product

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een bedrijf

Voorbeeld Rich Snippet Bedrijf

Voorbeeld van rich snippet resultaat van een video

Voorbeeld Rich Snippet Video

JSON-LD

Heel simpel uitgedrukt heb ik hierboven  beschreven hoe u ervoor kunt zorgen dat bepaalde informatie anders in zoekmachines wordt getoont. Nu is natuurlijk de vraag hoe u dit voor elkaar kunt krijgen? Hoe kunt u, met waarschijnlijk weinig technische computerkennis, nu specifieke structured data invoeren in WordPress? Dit kunt u doen door:

  • Een specifieke JSON-LD code in de html code van uw website te verwerken
  • Met een plugin.

Het schrijven van een JSON-LD code gaat veel te ver voor deze gratis online WordPress cursus.  Het is ook niet nodig, want u kunt structured data heel simpel met de plugin SEOPress Pro toevoegen aan een webpagina. Bij het ontwerpen van een WordPress pagina zal ik beschrijven hoe we met behulp van de plugin SEOPress Pro specifieke structured data van desbetreffende pagina invoeren.

Heeft het ontwerpen van een JSON-LD code toch uw interesse, dan kunt u de onderstaande instructievideo bekijken en de website van Google met instructies over de verschillende structured data.

 

Wat vindt u van deze informatie?

Klik op een ster om uw beoordeling te geven

Gemiddelde beoordeling: 5 / 5. Het aantal beoordelingen: 91325

Er zijn nog geen beoordelingen! Wees de eerste die een beoordeling geeft.

Bedankt voor uw beoordeling. Fijn dat u de inhoud waardevol vindt.

Misschien is deze informatie ook handig voor uw familie en vrienden? Deel het op uw social media!

Ik vind het jammer dat u weinig aan dit artikel heeft!

Geef mij de kans dit artikel te verbeteren!

Vertel mij hoe ik dit artikel kan verbeteren?

Pin It on Pinterest

Share This