Zoekmachine optimalisatie met technische SEO
Er is een aantal technische aspecten waar u invloed op uit kunt oefenen bij het starten van een eigen website of webshop. Binnen de online marketing hebben we deze technische aspecten ondergebracht in de eerste pijler van SEO, namelijk Technische SEO. In deze column beschrijf ik de verschillende onderdelen hiervan.
Inhoud
- Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een snelle laadtijd van uw website
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een SSL-certificaat
- Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een duidelijke structuur van uw website of webshop
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een sitemap
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van het bestand Robots.txt
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruiksvriendelijke url’s
- Technische zoemachine optimalsaite door mobielvriendelijke website (responsive design)
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van breadcrumbs of broodkruimels
- Technische zoekmachine optimalisatie door het voorkomen van duplicate content
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van redirects
- Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van schema structured data
Er is een aantal technische aspecten waar u invloed op uit kunt oefenen bij het starten van een eigen website of webshop. Dit zijn onder andere de volgende punten:
Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een snelle laadtijd van uw website
Het is erg belangrijk dat uw website een snelle laadtijd heeft. Duurt het inladen van de website te lang, dan is de kans groot dat bezoekers afhaken en naar een andere website gaan. Hoe sneller de laadtijd is, des te beter. Een stelregel is een laadtijd van maximaal 2 tot 3 seconden. Met Google PageSpeed Insights of GTMetrix kunt u gratis de laadtijd van uw website pagina’s of berichten meten. U kunt de snelheid van het laden van uw pagina’s en berichten beïnvloeden met de volgende aandachtspunten:
Minimaliseer de omvang van afbeeldingen
Om de laadtijd van uw pagina’s te optimaliseren, is het belangrijk dat u de omvang van uw afbeeldingen minimaliseert met behulp van afbeelding optimalisatie. Dit kunt u doen voordat u media toevoegt aan WordPress. Het bewerken en comprimeren van afbeeldingen kunt u doen met bijvoorbeeld Adobe Photoshop of Canva. U kunt er ook voor kiezen om de afbeeldingen eerst naar uw media bibliotheek van WordPress te uploaden en dan automatisch te laten comprimeren. Hierover kunt u meer lezen in de column over plugins voor het comprimeren van afbeeldingen.
Bij het gebruiken van afbeeldingen op uw website is het belangrijk om het juiste bestandstype te gebruiken, zoals JPEG, PNG of WebP . Hierover kunt u meer lezen in mijn column over verschillende bestandstype bij afbeeldingen.
Optimaliseer uw CSS -, HTML – en Java codes.
Door uw CSS-code– HTML en Java-script te optimaliseren, worden bestanden kleiner en laden ze sneller. Hiervoor worden op serverniveau twee soorten compressie voor gebruikt namelijk Gzip of Brotli. Brotli heeft een betere compressiratio bij statische data, terwijl de compressie snelheid van Gzip weer beter is en daardoor handiger bij dynamische content.
Optimaliseer Webfonts
Als u gebruik maakt van Webfonts, kunt u deze webfonts optimaliseren. U kunt er ook voor kiezen om deze als eerste te laten laden. Dit noemen we het preload van webfonts.Maak ook gebruik van zo weinig mogelijk lettertypes. Maximaal 3 lettertypes.
Maak gebruik van caching op de server.
Dit kan niet elke server. Een liteSpeed server maakt gebruik van LiteSpeed cache. Hierbij wordt de geraadpleegde informatie van een pagina of bericht tijdelijk opgeslagen in het werkgeheugen van de LiteSpeed server.
Maak eventueel gebruik van browsercaching.
Maakt u geen gebruik van caching op serverniveau, dan kunt u gebruik maken van caching op browserniveau. U gebruikt hiervoor een caching gebruik. Op het moment van het schrijven van dit artikel is de beste browser caching plugin de betaalde caching plugin WP Rocket.
Maak gebruik van lazy loading van afbeeldingen en video’s
Elke afbeelding op uw website dient geladen te worden. Hoe meer afbeeldingen u heeft, des te langer duurt het laden van uw pagina of bericht. Een oplossing hiervoor is lazy loading. Als u lazy loading instelt, dan worden enkel de afbeeldingen geladen die in beeld staan. Dit laatste noemen we de afbeeldingen die “boven de vouw” staan. Alle afbeeldingen die niet in beeld staan (onder de vouw) worden dan pas geladen, zodra deze in beeld verschijnen.
Kies voor snelle hosting.
Houd hierbij rekening met de regio waar uw website bezoekers wonen. Zorg ervoor dat u een hosting provider kiest die een server heeft in de regio waar uw klanten wonen. Meer hierover kunt u lezen in “Bij welke wehosting provider brengt u uw webshop onder”.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een SSL-certificaat
Een SSL-certificaat is een encryptieprotocol dat de data versleutelt. Hierdoor wordt het voor hackers moeilijker om gegevens van je website bezoekers te achterhalen. Zodra er op een website persoonsgegevens verwerkt worden, bent u zelfs vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht om een SSL-certificaat te gebruiken. Omdat dit zo belangrijk is, neemt Google het gebruik maken van een beveiligingscertificaat mee in de domeinranking.
Bij de meeste website providers wordt er tegenwoordig een gratis SSL-certificaat geïnstalleerd. In het hoofdstuk “Instellingen WordPress Toolkit Plesk” hebben wij gecontroleerd of het SSL-certificaat voor onze website geïnstalleerd is.
Technische zoekmachine optimalisatie met behulp van een duidelijke structuur van uw website of webshop
Voordat u met uw website begint, is het belangrijk dat u heeft nagedacht over de structuur van uw website. Het is voor zowel de bezoekers van je website als voor zoekmachines belangrijk dat uw website een overzichtelijke en duidelijke structuur heeft met niet meer dan 3 lagen.
Hieronder heb ik een veelgebruikte structuur van websites grafisch weergegeven.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van een sitemap
Wat is een sitemap?
Om zoekmachines te helpen met het indexeren van uw website, maken we gebruik van een sitemap. Een sitemap is een bestand die zoekmachines gebruiken om uw website te indexeren. Dit is een xml-bestand, waarmee u de structuur van uw website doorgeeft.
Wat staat er in een sitemap?
In een sitemap vermeld je alle url’s die in de zoekresultaten van zoekmachines mogen worden opgenomen:
- Pagina-sitemap:
Zo kunt u bijvoorbeeld een pagina-sitemap aanmaken met daarin alle url’s van uw pagina’s. - Berichten-sitemap:
Hierin komen dan alle url’s van uw berichten. - Afbeeldingen-sitemap:
Hierin vermeld u alle url’s van uw media. - Video-sitemap:
Deze sitemap bevat alle url’s van de video bestanden welke onderdeel zijn van uw website en draaien op dezelfde server. Dit zijn dus geen Youtube video’s.
Zo staan bijvoorbeeld van de volgende pagina’s de url in mijn eigen pagina-sitemap xml-bestand:
In de url zit u telkens achter nielspicard.nl de verschillende categoriën staan welke ik gebruik op mijn website. Dezelfde categoriën gebruik ik ook in mijn menu. Door gebruik te maken van deze structuur creëer ik voor zowel de bezoekers van mijn website als voor zoekmachines duidelijkheid over de structuur.
In het hoofdstuk waarin ik de plugin SEOPress Pro beschrijf, beschrijf ik hoe u gemakkelijk door SEOPress Pro een sitemap kunt laten maken.
Wat is het verschil tussen sitemap XML en HTML?
Als we het hebben over een sitemap, dan bedoelen we daarmee eigenlijk altijd een XML sitemap. Deze wordt namelijk door zoekmachines gebruikt om uw website te indexeren. Met behulp van een HTML sitemap kunt u de structuur van uw website tonen aan bezoekers. Een HTML sitemap wordt soms gebruikt bij websites met veel pagina’s en berichten. Door deze sitemap te tonen op een pagina, kan uw bezoeker sneller de structuur van uw website overzien.
Hoe maak je een sitemap?
Als u gebruik maakt van WordPress, dan zijn er verschillende SEO plugins. De volgende plugins kunnen ook de sitemap voor u aanmaken:
Waar moet u nog om denken bij het maken van een sitemap?
- Sitemap & Canonical url’s:
Heeft u pagina’s met dezelfde content, dan werkt u waarschijnlijk ook met een canonical url’s. U geeft dan met behulp van de canonical url aan welke van de twee pagina’s wel geïndexeerd moet worden. Dit om te voorkomen dat Google deze keuze voor u maakt. Op de pagina welke dan niet geïndexeerd hoeft te worden, neemt u dan de canonical url op naar de pagina welke wel geïndexeerd moet worden. Neem binnen uw pagina-sitemap enkel de url op van de canonical url. Dus niet van beide pagina’s met dezelfde content.
- Sitemap & Robots.txt:
Vermeld de url van uw sitemap XML in het bestand robots.txt. U neemt dan bijvoorbeeld de volgende regels op in uw robotx.txt bestand:
Sitemap: https://nielspicard.nl/sitemaps.xml
Sitemap:https://nielspicard.nl/sitemaps/page-sitemap1.xml
Sitemap: https://nielspicard.nl/sitemaps/post-sitemap1.xml
Sitemap: https://nielspicard.nl/sitemaps/category-sitemap1.xml
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van het bestand Robots.txt
Wat is een Robots.tx bestand?
Met behulp van het bestand Robots.txt geeft u bij zoekmachines aan welke url’s de crawler op uw website kan volgen. Door in het Robots.txt bestand aan te geven dat een pagina niet gevolgt hoeft te worden, wil niet zeggen dat deze pagina niet opgenomen wordt in de index van zoekmachines. Het doel van het Robots.txt bestand is dat pagina’s die volgens u niet opgenomen hoeven te worden in de zoekresultaten, dus ook niet ingelezen hoeven te worden. Hierdoor heeft de server waarom de website staat minder belasting.
Wat vermeldt u dan in het Robots.txt bestand?
In het Robots.txt bestand kunt u in één keer voor alle zoekmachine bots aangeven dat ze een bepaalde url niet moeten volgen. U kunt er echter ook voor kiezen om per zoekmachine bot te bepalen wat deze mag volgen. Op Google Search Central staat meer informatie over het gebruik van Rotobs.txt.
Affiliate links & Robots.txt
Maakt u gebruik van affiliate links en wilt u deze lelijke links verbergen door gebruik te maken van een 302 redirect waarin u telkens een vaste url structuur handhaaft als /ga/…., dan kunt u in het Robots.txt bestand aangeven dat alle links welke starten met /ga/ niet gevolgd moeten worden. Dit doet u door in Robots.txt het volgende op te nemen:
User-agent: *
Disallow: /ga/
Meta tag noindex
Als u wilt dat bepaalde pagina’s of berichten niet opgenomen worden in de index van zoekmachines, dan kunt u van deze pagina’s de url opnemen in Robots.txt. U kunt er echter ook voor kiezen om in de header van desbetreffende pagina of bericht de meta tag noindex op te nemen.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruiksvriendelijke urls
Voor zowel uw website bezoekers als zoekmachines is het belangrijk dat ze ook aan uw url kunnen herkennen waar ze op de website zitten. Bij het kiezen van uw domeinnaam en het maken van uw url-structuur zijn er dan ook een aantal basisregels:
- Uw domeinnaam is goed te onthouden.
- Minimaliseer het gebruik van koppeltekens (min-teken) voor de leesbaarheid van uw domeinnaam. Maximaliseer dit tot niet meer dan één koppelteken.
- Gebruik geen underscore (laag streepje) in de domeinnaam. Google ziet namelijk alleen koppeltekens als scheidingstekens voor zoekwoorden. Google negeert echter underscores tussen zoekwoorden, waardoor deze woorden aan elkaar gekoppeld worden en er maar één zoekwoord ontstaat.
In het hoofstuk “WordPress instellingen aanpassen” heb ik bij het onderdeel “WordPress instellingen permalinks” beschreven dat u het beste kunt kiezen voor de optie aangepaste structuur en u vervolgens bij het invoerveld /%category%/%postname%/ ingevoerd. Als ik nu een bericht schrijf waarbij ik aangeef dat deze behoort tot de categorie rekenen, dan is de url van dit bericht automatisch https://nielspicard.nl/rekenen/naam-bericht.
Technische zoekmachine optimalisatie door mobielvriendelijke website (responsive design)
Tegenwoordig bezoeken we websites steeds meer via onze mobiele telefoon of tablet. Een website moet dus zowel goed te lezen zijn op kleine als grote schermen (desktop). Het scherm moet zich als het ware aanpassen. Dit noemen we responsive design. Google gebruikt een mobile first indexering. U dient dan ook eerst de mobiele weergave van uw website op orde te hebben. De meeste professionele WordPress thema’s zijn tegenwoordig responsive.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van breadcrumbs of broodkruimels
De term broodkruimels zijn afkomstig van het sprookje van klein duimpje. Door broodkruimels te stooien, wist klein duimpje altijd de weg terug. Zo is het ook op uw website. Bezoekers van een pagina kunnen met behulp van de breadcrumb altijd terug naar uw homepagina.
Breadcrumbs of broodkruimels worden vaak aan de bovenkant van een webpagina getoont en geven direct inzicht op welke pagina een bezoeker zit. Zo ziet u op mijn website ook telkens bovenaan elke pagina een breadcrumb. In het voorbeeld hieronder zit u de breadcrumbs van een bericht dat ik heb geplaatst onder de categorie rekenen.
Een breadcrumb of broodkruimel geeft dus het gehele hiërarchische pad weer waar de bezoeker zich bevindt op een website. De bezoeker kan hierdoor ook snel navigeren naar een hoger niveau. In het voorbeeld hierboven is het hogere niveau de pagina Rekenen.
Door gebruik te maken van een breadcrumbs of broodkruimel scoort u beter bij zoekmachines. Uw broodkruimel bevat namelijk altijd interne links naar de bovenliggende pagina, waarbij uw homepage altijd de bovenstaan pagina is. De onderliggende pagina’s bouwen bij zoekmachines een bepaalde SEO waarde op, welke vervolgens allemaal linken naar de hoofdpagina. Hierdoor scoort uw website beter in de organische zoekresultaten van zoekmachines.
Technische zoekmachine optimalisatie door het voorkomen van duplicate content
Het op meerdere pagina’s tonen van dezelfde informatie, noemen we duplicate content. Dit moet u voorkomen, omdat zoekmachines één van beide pagina’s uiteindelijk niet meer zal indexeren. Om duplicate content te voorkomen, zijn er een paar simpele basisregels welke u kunt volgen:
Maak gebruik van een voorkeurdomein
In het hoofdstuk “Extra instellingen Plesk voor websites en domeinen” heb ik beschreven dat we bij de website provider kunnen aangeven wat de voorkeursdomein is. U kunt hierbij kiezen voor een url met of zonder www. Als u geen voorkeursdomein aangeeft, zullen zoekmachines beide indexeren en ontstaat er dus duplicate content.
Maak gebruik van een canonical-url
Als u op op meerdere webpagina’s dezelfde informatie plaatst, dan zullen de zoekmachines uiteindelijk maar één van deze pagina’s opnemen in hun index. Als het toch de bedoeling is dat u deze informatie op meerdere pagina’s plaatst, dan is het verstandig dat u aan de zoekmachines doorgeeft welke pagina ze dan wel moeten indexeren. Dit kunt u doen met behulp van een canonical url.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van redirects
Het kan soms voorkomen dat u een geïndexeerde pagina of bericht verwijderd. Mocht iemand via de geïndexeerde zoekresultaten nu op de url van deze pagina klikken, dan worden ze doorverwezen naar een niet meer bestaande pagina. De bezoeker krijgt dan een foutmelding “404 pagina niet gevonden”. Om dit te voorkomen, dient u voor verwijderde pagina’s, berichten, media of producten een redirect in te stellen. Hierbij verwijst u bezoekers van deze verwijderde url door naar een andere nog bestaande url. In het hoofdstuk van de plugin SEOPress Pro wordt deze optie nog beschreven.
Technische zoekmachine optimalisatie door gebruik te maken van schema structured data
Voor optimale zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen wat er op onze website staat. Zoekmachines kunnen de informatie op de website dan koppelen aan andere onderwerpen en worden zo slimmer en weten wanneer ze uw website moeten vermelden in de zoekresultaten. Zoekmachines worden slimmer, doordat hun kennis database gevuld wordt. Dit noemen we de Knowledge graph. Hieronder een korte video waarin door Google wordt uitgelegd wat de knowledge graph is.
Als u het principe van schema structured data toepast op uw website, begrijpen zoekmachines dus wat er staat.
Schema.org
Om er voor te zorgen dat de verschillende zoekmachines allemaal begrijpen wat bepaalde informatie op een website inhoud, hebben ze gezamenlijk het project Schema.org ontwikkeld. Hier vindt u alle codes waarmee kan worden aangegeven wat bepaalde informatie betekent. Deze codes noemen we structured data, ofwel zoekmachines kunnen de informatie op uw website structureren met deze codes.
Rich Snippet
Rich Snippet betekent het verrijken van uw zoekmachine resultaten. Door op uw website met de codes van structured data aan te geven waarover het gaat, heeft u invloed op wat de zoekmachines tonen over uw webpagina’s.
Standaard toont een zoekmachine enkel uw url, titel en meta-omschrijving. Dit noemen we ook wel de normal snippet.
Met structured data kunt u bij zoekmachines echter aangeven dat de informatie bijvoorbeeld over de volgende onderwerpen gaat:
- Artikel
- Bedrijf
- Veelgestelde vragen (FAQ)
- Recensie (review)
- Cursus
- Recept
- Beroep
- Video
- Evenement
- Product
- Dienst
- Softwaretoepassing
Hieronder toon ik enkele rich snippet zoekmachine resultaten. Deze worden zo in de SERP van de zoekmachines weergegeven, omdat er met structured data is aangegeven dat het om deze onderwerpen gaat.
Voorbeeld van rich snippet resultaat van Veelgestelde vragen (FAQ) over het zoekwoord Divi.
Als u in WordPress een pagina of bericht ontwerpt, kunt u hieraan veelgestelde vragen koppelen. Het koppelen van deze structured data kan bijvoorbeeld met de plugin SEOPress Pro. U koppelt dan een veelgestelde vraag en het antwoord hierop aan uw pagina of bericht.
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een recensie (review). U ziet hier een beoordeling van de webpagina met behulp van sterren.
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een recept. U ziet hier de kooktijd en het aantal cal.
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een muziek. U ziet hier de duur van het album, de producer, het genre en wanneer het album is uitgegeven
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een product. U ziet hier de prijs van het product en of het op voorraad is.
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een bedrijf
Voorbeeld van rich snippet resultaat van een video
JSON-LD
Heel simpel uitgedrukt heb ik hierboven beschreven hoe u ervoor kunt zorgen dat bepaalde informatie anders in zoekmachines wordt getoont. Nu is natuurlijk de vraag hoe u dit voor elkaar kunt krijgen? Hoe kunt u, met waarschijnlijk weinig technische computerkennis, nu specifieke structured data invoeren in WordPress? Dit kunt u doen door:
- Een specifieke JSON-LD code in de html code van uw website te verwerken
- Met een plugin.
Het schrijven van een JSON-LD code gaat veel te ver voor deze gratis online WordPress cursus. Het is ook niet nodig, want u kunt structured data heel simpel met de plugin SEOPress Pro toevoegen aan een webpagina. Bij het ontwerpen van een WordPress pagina zal ik beschrijven hoe we met behulp van de plugin SEOPress Pro specifieke structured data van desbetreffende pagina invoeren.